„Noi am crescut un public care vine, care așteaptă să fie uimit prin propuneri artistice ieșite din obișnuit”
Iașul a fost, zilele trecut, gazda celei- de-a XVII-a ediții a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr, un important eveniment cultural din România, dedicat tuturor celor pasionați de teatru, artă și inovație. La fiecare ediție, festivalul aduce în prim-plan o varietate de spectacole și forme de expresie artistică, de la teatru clasic la reprezentații avangardiste și immersive. Ceea ce face FITPTI deosebit este capacitatea sa de a conecta publicul cu artiști din întreaga lume, creând un spațiu de dialog și reflecție asupra realităților contemporane. Spectacolele din locații neconvenționale, cum ar fi cafenelele, grădina botanică sau muzeele, aduc teatrul mai aproape de comunitate și subliniază nevoia de a descoperi noi moduri de interacțiune culturală. Despre toate acestea am stat de vorbă cu teatrologul Oltița Cîntec, curatorul FITPTI.
- Care a fost momentul de cotitură în care ați realizat că acest festival va fi un succes?
- Aș zice mai degrabă de o anticipare a succesului. Era în august, prin definiție o lună a concediilor, când atenția generală e încă pe vacanță, relaxare, pusesem în vânzare primul set de bilete pentru o parte din spectacolele selectate. S-au vândut ca pâinea caldă, cu o viteză care a întrecut până și cele mai optimiste speranțe ale mele. A fost un prim semn foarte bun. Au curs sold out-urile, gradul de ocupare a sălilor a fost de 100 la sută, la foarte multe spectacole a existat cerere suplimentară, ajungeau la noi întrebări de genul „mai scoateți la vânzare și alte bilete?”, „dacă renunță cineva, sunt interesată/interesat”. Umplerea sălilor e cel mai revelator semn al întâlnirii propunerii curatoriale cu așteptările publicului. E semnul incontestabil că l-am convins de relevanța în comunitate a Festivalului Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr. În public au fost oameni care au venit special de la Botoșani, Suceava, Piatra Neamț, Galați, Bacău, suntem o manifestare cu impact regional din acest punct de vedere. Despre amploarea internațională vorbește cel mai bine harta care marchează țările de unde am avut invitați în decursul celor 17 ediții de până acum.
- Ce reacție sau spectacol v-a făcut să simțiți acest lucru?
- A fost o serie de reacții să le zic la persoana întâi. Să explic. M-am interesectat la un supermarket cu o persoană pe care nu o cunosc și care mi s-a adresat așa: „Buna ziua, doamna Oltița. Am o mare rugăminte. Am luat bilete la …, dar n-am mai găsit la… Vă rog, dacă se eliberează ceva, vreau atât de mult să îl văd!” Din fericire, rămăseseră două locuri dintre cele pentru oficialități. Au ajuns la ea, fericire totală! Alt exemplu, în Grădina Botanică, în aer liber, o doamnă s-a desprins dintr-un grup și mi-a spus „noi am venit de la Botoșani special pentru Festival, să știți! Vă mulțumim că îl organizați!” Pe foyer, la „Ierbarul lui Afrim”, o doamnă și mama ei mi-au spus „suntem de la Bacău, voiam să vedem spectacolul, am venit la FITPTI!”
- Cum reușiți să îmbinați tradiția teatrală cu formele de teatru contemporane, precum teatrul imersiv sau spectacolele stradale?
E una dintre direcțiile pe care le urmăresc în mod constant. Sunt un teatraolog care prețuiește foarte mult noile forme de expresie teatrală – performance-uri, teatru imersiv, ca experiență, teatru itinerant, sunt variante îndrăznețe apreciate nu doar de noile generații, ci și de spectatorii versați, care doresc experiențe inedite la nivel estetic. Pe de altă parte, artiștii care le practică trebuie să beneficieze de platforme de expunere, iar FITPTI este o asemenea platformă. Evenimentele outdoor au ceva foarte special, sunt forme care ne conectează, peste milenii, cu originile acestei arte. Îi duce pe artiști acolo unde se află publicul, îl surprinde, îi arată că arta teatrală nu e ceva cu morgă, pretențios, plictisisor, dimpotrivă e ceva viu, o formă de socializare elevată. Sunt convinsă că unii dintre cei care au văzut teatru outdoor vor testa și variantele indoor, iar acesta este un câștig imens pe termen mediu.
„Noi vizăm publicul tânăr în înțelesul lui de dincolo de vârsta biologică”
- Care este provocarea principală în a păstra un echilibru între aceste forme?
- Când selectez producțiile din program nu am deliberat în minte un echilibru, dar el se impune cumva involuntar. Echilibrul e obligatoriu, noi vizăm publicul tânăr în înțelesul lui de dincolo de vârsta biologică. Vizăm oamenii entuziaști, deschiși, curioși, am constatat cu plăcere că la propunerile spectaculare mai îndrăznețe (teatru VR, teatru participativ, teatru senzorial) au fost persoane din toate generațiile, iar acesta este un lucru minunat!
- Ce impact credeți că au avut spectacolele din spații neconvenționale, precum grădina botanică sau cafenelele, asupra percepției publicului tânăr asupra teatrului?
- Sunt spații pe care le-am ales tocmai pentru că sunt frecventate de tineri, sunt parte a paradigmei lor de socializare, de timp liber. E în firescul lucrurilor să ne mutăm temporar în aceste spații (mulțumesc Fika, NegruZi, Jassyro!), ele au ceva aparte, o atmosferă plăcută, convivială, propice culturalității. E un plus binevenit în receptare. Grădina Botanică o ținteam de mai multă vreme, acum am reușit, a fost foarte fain și la parada de pea lei și la spectacolul din sere unde am avut invitați si personae cu probleme de auz care nu mai fuseseră niciodată la un spectacol, am asigurat traducere în limbajul semnelor. A fost o ediție incluzivă, am jucat și la Oncologie, la Spitalul de Copii, vrem ca FITPTI să fie o sărbătoare culturală pentru toată lumea.
„Din perspectivă curatorială, conectarea la internațional e obligatorie”
- Festivalul a atras trupe din străinătate. Ce ați învățat din colaborarea cu acestea și cum a influențat acest lucru spiritul festivalului?
- Aminteam deja de harta Festivalului, de relevanța ei privind amploarea evenimentului. Din perspectivă curatorială, conectarea la internațional e obligatorie. E baza sincroniei cu trendurile mondiale ale momentului istoric, e premisa unui dialog estetic. E șansa unor evaluări, a unor comparații, ei cu noi, noi cu ei, e prilejul integrării teatrului românesc în cel global. Am făcut-o și la nivel teoretic, prin seria de cărți colective bilingve (română și engleză) pe care am coordonat-o, atașată Festivalului care, astfel, a avut și o componentă editorială. E o suită de 10 titluri, primul, Tânărul artist de teatru, Istorii românești recente (2015), cel care o încheie – Din. Spre. 35 de ani de tranziție în teatrul.ro (2024). Cărțile acestea au călătorit prin lume și, odată cu ele, și teatrul nostru. Valoarea teoriei teatrale vine, prin altele, și din capacitatea ei de a memorializare ceea ce este efemer, spectacolul teatral a cărui durată e limitată în timp.
- Cum vedeți viitorul teatrului pentru tineri, având în vedere succesul acestui festival?
- Viitorul teatrului îl văd optimist. Perspectiva constructivă mă definește, laolaltă cu cea implicată. Depinde de noi să aibă viitor, de ceea ce oferim iubitorilor artei scenice, de maniera în care atragem noi categorii de publicuri, de conectarea la pulsul artistic al timpului nostru. A te preocupa de publicul tânăr înseamnă a investi pe termen mediu, înseamnă a modela oameni care gândesc, valorizează, spectatori și cetățeni critici de care avem atât de multă nevoie.
- Ce direcții artistice doriți să explorați în edițiile viitoare?
Festivalul va rămâne în continuare sensibil la cele mai noi tendințe estetice, vom conserva prin extindere componenta lui internațională. Am în plan artiști asociați, rezidențe de creație, pe termen imediat (2025) mă gândesc la o secțiune estivală, când orașul e prea liniștit cultural. Neliniștea creativă e o stare bună, am în vedere și o extindere în comunități limitrofe lipsite de oferte teatrale (urbanul mic și ruralul) să vedem care e deschiderea oficialităților acolo, cum va arăta bugetul 2025.
„Teatrul e o artă colectivă în toate aspectele lui”
- În ce fel ați implicat comunitatea locală în organizarea și desfășurarea acestui festival?
- Comunitatea locală a fost fabuloasă! Cei la care am apelat au răspuns prompt, alții, la care nu am apelat, s-au oferit ei, au fost grozavi, extraordinari, le mulțumesc.
- A fost vreo inițiativă sau proiect care v-a surprins prin impactul său? Teatrul imersiv este o formă relativ nouă în peisajul cultural local. Cum a reacționat publicul tânăr la această experiență și ce rol credeți că joacă acest tip de spectacol în educația lor artistică?
- Reacțiile au fost foarte bune, nu mă mir, pentru că noutatea e surprinzătoare, dar în sensul ei bun. Noi am crescut un public care vine, care așteaptă să fie uimit prin propuneri artistice ieșite din obișnuit. E forța artelor performative!
- Cum ați reușit să gestionați provocările logistice și tehnice ale spectacolelor stradale sau din locuri neconvenționale?
- Avem o echipă tehnică extraordinară, rodată în experiențele profesionale din FITPTI, alte festivaluri naționale și internaționale la care Teatrul Luceafărul a participat de-a lungul sezoanelor. Tehnicienilor li s-au alăturat câțiva dintre colegii mei actori care, pe lângă aptitudinile creative au și competențe organizaționale, știu limbi străine, s-au implicat. Am avut și voluntari de la Facultatea de Teatru, care ne-au fost de real ajutor. Teatrul e o artă colectivă în toate aspectele lui.
- Există vreo situație neprevăzută care v-a marcat în mod special?
- Ca să fiu sinceră, nu știu zău ce m-ar mai putea marca după 17 ediții! Iau, de fiecare dată, situațiile așa cum vin, le rezolvăm fără panici. Ne cunoaștem atât de bine între noi în echipa FITPTI încât uneori nici nu mai e nevoie de cuvinte. Știm exact fiecare ce avem de făcut și cum să facem, de la cei de la pază/pompieri, la plasatoare, tehnicienii de scenă, atelierele de producție, administrativ-contabilitate, artistic de creație, până la curator. Suntem o echipă funcțională!
A consemnat Maura ANGHEL
Oltița Cîntec este doctor în Teatrologie, prof.univ.dr. habil. la Facultatea de Teatru a Universității Naționale de Arte „George Enescuˮ din Iași, profesor asociat la Școala Doctorală a Facultății de Teatru și Film a Universității „Babeș-Bolyaiˮ din Cluj, manager interimar al Teatrului Luceafărul din Iași. Articolele și studiile sale au apărut în reviste academice, de teatru și de cultură din țară și străinătate. A făcut parte din jurii de specialitate și a susținut prelegeri despre teatrul românesc în România și în afara granițelor; este autoarea mai multor cărți de teorie și istorie recentă a artei spectacolului, multe dintre ele premiate.
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!
Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.
Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.
Intra pe canalul nostru oficial: WhatsApp Ziarul Evenimentul
⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.
Esti martorul unei eveniment care poate fi o stire de interes pentru comunitate?
Trimite-ne detalii si imagini la numarul de WhatsApp
0752 266 264 si noi le facem cunoscute!
Subiecte asemanatoare
Iașul pierde Romsilva: centrul regional se mută la Neamț. Reforma de 19 milioane de lei/an care ar putea fi copiată peste tot: din trei județe rămâne unul
Proiectil descoperit în Campusul „Tudor Vladimirescu”
Avertisment de la IRO Iaşi: Tot mai puţine femei ajung la medic după pierderea calităţii de co-asigurat
Ieșenii, mari consumatori de fast-food
Răsturnare definitivă în „războiul autostrăzii A8”: UMB pierde contestația
Prime speciale pentru milioane de pensionari, în decembrie
Liceul de Informatică din Iași formează lideri care inspiră. Orașul devine laboratorul noii generații de antreprenori
Demisii în masă la stațiile antigrindină din Iași, Botoșani și Vaslui
Iașul, la mâna PNRR. Lista investițiilor salvate
Statul pierde lupta. Consumul de droguri ia proporții. Ministerul Sănătății, chemat să facă ordine
Prețul a două rate neachitate la leasing: dosar penal și mașină indisponibilizată
Cumulul pensie-salariu la stat va fi limitat. Cei care vor să rămână angajați până la 70 de ani trebuie să renunțe la 85% din pensie Citeşte întreaga ştire: Cumulul pensie-salariu la stat va fi limitat. Cei care vor să rămână angajați până la 70 de ani tre
Stadiul tuturor tronsoanelor de pe Autostrada „Unirii” A8
Iașul pierde Romsilva: centrul regional se mută la Neamț. Reforma de 19 milioane de lei/an care ar putea fi copiată peste tot: din trei județe rămâne unul
Lucrări interzise la bloc!
Comisia Europeană intenționează să propună un sistem de urgență pentru transportul militar transfrontalier și o inițiativă de punere în comun a mijloacelor de transport ale statelor membre care să faciliteze deplasarea trupelor și a echipamentelor pe conti
Naționala României încheie parcursul din preliminariile Cupei Mondiale 2026 cu meciul împotriva San Marino, programat pe 18 noiembrie, de la ora 21:45, pe stadionul Ilie Oană din Ploiești. Cine transmite Romania - San Marino.
Proiectil descoperit în Campusul „Tudor Vladimirescu”
Avertisment de la IRO Iaşi: Tot mai puţine femei ajung la medic după pierderea calităţii de co-asigurat
Ieșenii, mari consumatori de fast-food
O țară devastată de trei războaie simultane
O alegere de stil care nu se misca, o bratara fixa!
Leul rezistă la încetinirea economiei românești
Răsturnare definitivă în „războiul autostrăzii A8”: UMB pierde contestația
Prime speciale pentru milioane de pensionari, în decembrie
Cu cifre de vânzări excelente și fabricat la Craiova, Puma Gen-E devine acum și mai performant
Liceul de Informatică din Iași formează lideri care inspiră. Orașul devine laboratorul noii generații de antreprenori
Demisii în masă la stațiile antigrindină din Iași, Botoșani și Vaslui
Iașul, la mâna PNRR. Lista investițiilor salvate
Statul pierde lupta. Consumul de droguri ia proporții. Ministerul Sănătății, chemat să facă ordine
Prețul a două rate neachitate la leasing: dosar penal și mașină indisponibilizată
Trei zile cu mare însemnătate religioasă. Între 11 și 13 noiembrie nu se spală și nu se muncește în gospodărie
Ieșenii își vor putea vedea istoricul medical online. Dispar rețetele și trimiterile pe hârtie
Postul de director al Palatului Culturii din Iași, scos la concurs
Situație alarmantă: trei focare active de rabie în județul Iași
Mascaradă pe bani publici, în Copou. Poli Iași, între rușine sportivă și faliment moral
Iașul încetinește. Tot mai mulți locuitori aleg să trăiască în ritm lent
O întreagă comunitate se unește pentru a ajuta o fetiță care are nevoie de un tratament costisitor
Rămășitele ultimului domn al Moldovei, repatriate
Proiectul de munte al Autostrăzii Unirii prinde contur
Tibor Selymes, noul antrenor principal al Politehnicii Iași, promite disciplină și profesionalism
În ce condiții poți fi scos din succesiune, deși ești copilul defunctului
Sondaj INSCOP Research: 64% dintre tineri ar vota cu AUR, SENS și USR, dacă duminica viitoare ar avea loc alegeri parlamentare
LOTO-Numerele câștigătoare de duminică, 9 noiembrie 2025
Dani Mocanu, arestat împreună cu fratele său au fost arestați la Napoli (oficial)
Tony, executat. La Poli, furierii ostili performanței rezistă
Actrița din Generația de Aur, după care Ion Iliescu era topit, nu a avut liniște nici după moarte. Mormântului ei a fost cuprins de flăcări
USR propune schimbarea Codului Civil - În caz de divorț, soția să poată păstra numele fără acordul soțului
Domnitorul Grigore Alexandru Ghica a revenit acasă, la Iaşi
Piața imobiliară ieșeană își revine miraculos, după majorarea TVA
De doi bani recalculare. Ieșenii au cheltuit mii de lei pe adeverințe pentru a încasa câțiva lei în plus la pensie!
Premieră națională, la Spitalul de Recuperare
Sclavie modernă, la Hadâmbu!
Șomaj record în inima Moldovei. Iași, fața nevăzută a județului care se crede european
Trei zile cu mare însemnătate religioasă. Între 11 și 13 noiembrie nu se spală și nu se muncește în gospodărie
Trenul Iași – Timișoara, „obligat” să meargă cu 200 km/h!
Ieșenii își vor putea vedea istoricul medical online. Dispar rețetele și trimiterile pe hârtie
Două spitale ieșene își caută manageri prin toată Uniunea Europeană
Postul de director al Palatului Culturii din Iași, scos la concurs
Bătălie aprigă pe A8, la Iași! Constructori din șase țări se luptă pentru cel mai scump tronson rutier din istorie
CNIR semnează pentru 105 kilometri noi de drumuri de mare viteză în regiunea Moldovei!
Moldova
Stadiul tuturor tronsoanelor de pe Autostrada „Unirii” A8
Iașul pierde Romsilva: centrul regional se mută la Neamț. Reforma de 19 milioane de lei/an care ar putea fi copiată peste tot: din trei județe rămâne unul
Proiectil descoperit în Campusul „Tudor Vladimirescu”
Avertisment de la IRO Iaşi: Tot mai puţine femei ajung la medic după pierderea calităţii de co-asigurat
Ieșenii, mari consumatori de fast-food
Răsturnare definitivă în „războiul autostrăzii A8”: UMB pierde contestația
Politica
Nicușor Dan minimalizează gafele prin care s-a remarcat și spune că e mult mai relaxat de când e președinte: dacă aș vrea să dorm la Cotroceni, probabil că aș putea
Nicușor Dan, laude peste laude, pentru PSD: Am o relație FOARTE BUNĂ cu PSD / Cu domnul Grindeanu interacționez cel mai mult / Nu cred că votanții mei vor să mă cert cu PSD
Un avocat realizează analiza care vizează toți pensionarii din România: Plata CASS la pensii este neconstituțională
Daniel David incriminează profesorii pentru analfabetismul din școli: Păi nu vă supărați, cine este de vină? | Sindicatele din învățământ au luat foc după declarațiile ministrului Educației
#reziștii întorc armele împotriva justiției: Tudor Chirilă, Oana Pellea și alte câteva persoane din societatea civilă sar la gâtul magistraților pentru că au făcut plângere penală pe numele Oanei Gheorghiu
Fostul șef SIE le bate obrazul intelectualilor care l-au susținut pe Nicușor Dan: De ce vă băgați, domnule, unde nu știți? Veniți și spuneți că ați greșit
Ultima Ora
Cumulul pensie-salariu la stat va fi limitat. Cei care vor să rămână angajați până la 70 de ani trebuie să renunțe la 85% din pensie Citeşte întreaga ştire: Cumulul pensie-salariu la stat va fi limitat. Cei care vor să rămână angajați până la 70 de ani tre
