Geografia, o știință de bază, nu un lux opțional!
Dimensiune font:
* o decizie șocantă amenință să pună în umbră un pilon fundamental al educației românești: Geografia * Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică noile planuri-cadru pentru liceu, propunând eliminarea geografiei din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a pentru majoritatea profilurilor * propunerea a stârnit protestul profesorilor de Geografie din Iași, care au trimis o scrisoare deschisă ministrului Educației, Daniel David
Geografia nu este doar o materie școlară, ci o cheie esențială în formarea tinerilor ca oameni informați și responsabili. De la dinamica fenomenelor terestre până la relația dintre om și mediu, geografia oferă un cadru de gândire holistic, necesar în lumea complexă de astăzi. În ultima zi a lunii ianuarie, una sumbră pentru învățământul românesc, au fost lansate pentru dezbatere publică, propunerile de planuri-cadru pentru elevii de liceu. De departe, marea văduvită a fost Geografia, un domeniu al cunoașterii care se pare că încurcă tot mai mult. „Asistăm la minimizarea importanței geografiei în formarea tinerilor pentru viață, la marginalizarea utilității geografiei, știință preponderent aplicată, la nevoile societății actuale. Profesorii de geografie au semnalat, cu decență, în repetate rânduri, impactul pe care lipsa unui bagaj minimal de deprinderi și cunoștințe geografice îl poate avea asupra societății, de fiecare dată când numărul orelor de studiu, destinat elevilor de toate vârstele, a fost diminuat dar propunerea actuală, de eliminare totală a geografiei de la unele niveluri și profiluri devine imposibil de acceptat. Avem convingerea, ca specialiști, că o eventuală tolerare a dispariției orei de geografie va fi aspru judecată de generațiile viitoare, generații care, fără nici cea mai mică îndoială, au nevoie pentru a deveni oameni integri, cu valori solide și buni cetățeni ai țării și lumii contemporane de educația oferită prin studiul geografiei. De data aceasta s-a depășit orice măsură, propunerea în sine, chiar dacă se află în etapa unor dezbateri publice, este considerată de noi de maximă îngrijorare!”, spun profesorii de Geografie din Iași într-o scrisoare deschisă adresată ministrului Educației și Cercetării, Daniel David.
O amputare a cunoștințelor fundamentale
Cadrele didactice sunt de părere că eliminarea ei echivalează cu o amputare a cunoștințelor fundamentale, cu transformarea generațiilor viitoare în indivizi deconectați de realitățile geografice, economice și geopolitice. „Să fim sinceri: poate cineva să înțeleagă schimbările climatice, crizele de resurse, conflictele geopolitice sau fenomenele demografice fără un bagaj geografic solid? Răspunsul este un NU categoric!”, spun cadrele didactice.
Noțiunea de Geografie a fost utilizată, pentru prima dată, de Eratostene (276—194 î.Hr.) și timp de peste 2000 de ani cunoștințele geografice au contribuit esențial la progresul societății omenești, la armonizarea relațiilor dintre OM și spațiul în care acesta trăiește și evoluează.
„Cine ne dă dreptul să punem acum la îndoială importanța geografiei, de ce și cui trebuie acum să demonstrăm utilitatea acestei științe fundamentale în formarea tinerilor? Nu, nu trebuie să demonstrăm nimic, timpul a dovedit tot ce este necesar! O știință lipsită de importanță pentru Om și pentru evoluția societății s-ar fi desființat de la sine în tot acest răstimp. Trăim vremuri în care societatea umană este extrem de polarizată inclusiv la nivelul cunoașterii științifice. Geografia este o știință de viitor, de la cercetarea modificărilor și dinamicii fenomenelor terestre, până la posibilitatea colonizării spațiului cosmic. În același timp, constatăm că pseudoștiința este îmbrățișată de un procent semnificativ din populația României și încă mai auzim că Pământul este plat, că apa nu este apă, că printre noi există ființe non umane (extraterestre) etc. În această perspectivă trebuie să spunem ferm că geografia oferă educația care să permită identificarea adevărului științific tocmai la vârsta la care se află elevii din clasele a XI - a și a XII –a, vizați pentru eliminarea geografiei dintre domeniile studiate în școală”, se mai arată în documentul trimis la București.
Cadrele didactice sunt de părere că „pentru unii geografia rămâne într-o obscură nișă opțională, pentru alții, cei din învățământul tehnologic, geografia fiind eliminată complet, definitiv la finalul clasei a X-a. Nu de alegerile elevilor noștri ne temem, ei au demonstrat mereu drag de geografie și de cunoaștere, fie la nivel de masă, printre cele mai mari procente de promovabilitate la Bacalaureat (acolo unde pot alege geografia, pentru că cei mai mulți nu au dreptul la această opțiune, elevii din zona tehnologică, elevii de la profilul Științe ale NATURII etc.), fie la nivel de performanță (suntem disciplina cu cele mai multe și mai constante rezultate de vârf la competițiile internaționale), ci de interferența altor factori… Avem obligația morală de a oferi tinerilor accesul echitabil la educație, prin parcurgerea progresivă și constantă a tuturor domeniilor de studiu: geografie, istorie, matematică, limba română, limbi străine, fizică, biologie, chimie, informatică, arte, în scopul conturării profilului absolventului, fără a minimiza nefundamentat importanța unuia sau altuia, fără a trece unul sau altul în zona „opțională”, pentru că la vârsta fragedă a formării și devenirii există posibilitatea unor alegeri care se pot dovedi deficitare ulterior”. „Domnule ministru, în contextul acestor propuneri inacceptabile de planuri-cadru, vă cerem să fiți garantul studierii geografiei de către toți elevii de liceu și să nu vă asociați numele cu această pseudo-reformă a învățământului liceal! De asemenea, vă solicităm să asigurați respectarea principiului echității în trunchiul comun, în cadrul ariei curriculare Om și societate: geografie, istorie, religie, economie și filosofie! Cu certitudine, generațiile viitoare ne vor cere socoteală tuturor pentru alegerile făcute!”, se mai arată în scrisoarea semnată de profesorii de Geografie din județ și Societatea de Geografie din România, filiala Iași.
Geografia este domeniul științific care oferă elevilor deprinderi de orientare în spațiu, de înțelegere a extinderii spaţiale, de corelare a poziţiei geografice şi repartiţiei spaţiale cu caracteristicile mediului geografic, natural sau social. Este știința holistică, integratoare, care conduce tinerii către înțelegerea legăturilor dintre societatea omenească și mediul natural, care interconectează omul şi natura într-un întreg unitar, care constituie liantul dintre mediul înconjurător și societate.
Maura ANGHEL
„Geografia nu trebuie să fie o știință opțională în anii de liceu, ci o știință de bază în formarea tinerilor care, pe lângă faptul că întregeşte cultura şi identitatea, furnizează soluţii practice în viața cotidiană și incită conştiinţa, spiritul civic şi pe cel critic deopotrivă, către o atitudine activă în legătură cu ceea ce datorăm respectiv ceea ce ”luăm” lumii înconjurătoare. Astfel, caracterul practic al Geografiei se reflectă în faptul că este singura disciplină care asigură formarea și dezvoltarea tuturor competențelor cheie, prin transdisciplinaritatea sa” --
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau