Noua lege RCA - se schimbă total regulile despăgubirilor auto
* service-ul este scos din circuitul de decizie, devenind doar furnizor de servicii, nu parte în negocierea despăgubirii
* apare „tribunal RCA”, care va decide cuantumul final al despăgubirii, dacă părțile nu se înțeleg amiabil
* sistemul bonus-malus va fi recalibrat pentru a recompensa șoferii disciplinați și a penaliza comportamentele riscante
* asiguratul va putea solicita suspendarea voluntară a efectelor poliței, cu condiția imobilizării vehiculului într-un spațiu privat
* șoferii pot opta să suporte o parte din daună în schimbul unei prime mai mici, similar sistemului CASCO
Proiectul de modificare a Legii RCA (Legea 132/2017), aflat în plin traseu parlamentar, marchează cele mai ample schimbări din ultimii ani în sistemul asigurărilor auto obligatorii. Documentul, elaborat de Ministerul Finanțelor și analizat de ASF, readuce decizia privind valoarea despăgubirilor în mâinile asigurătorilor, limitează influența service-urilor auto și introduce mecanisme noi pentru soluționarea litigiilor și calcularea primelor RCA.
Luni, 13 octombrie, proiectul a fost discutat în Comisia de politici economice, iar marți, 14 octombrie, urmează să ajungă la Comisia de buget-finanțe. Ulterior, vor fi sesizate Comisiile de transporturi și juridică, înainte ca legea să fie supusă votului în plen.
România se află deja în întârziere cu transpunerea în legislația națională a celor mai noi directive europene privind asigurările auto. Comisia Europeană a avertizat statul român în privința depășirii termenului-limită și riscului declanșării unei proceduri de infringement, cu amenzi semnificative.
În acest context, autoritățile au accelerat dezbaterile asupra proiectului, care include peste 100 de propuneri, dintre care o parte au fost agreate de ASF și integrate în actuala formă legislativă.
Despăgubirea va fi stabilită prin convenție directă între asigurător și persoana păgubită
Articolul 14, alineatul 3 din actuala Lege 132/2017, considerat „inima” sistemului RCA, ar urma să fie modificat radical. În forma actuală, valoarea reparației este stabilită de service-ul auto, care își poate utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată.
Forma nouă, susținută de ASF, prevede că despăgubirea va fi stabilită prin convenție directă între asigurător și persoana păgubită, pe baza prețurilor de piață pentru piese, materiale și manoperă.
Practic, service-ul este scos din circuitul de decizie, devenind doar furnizor de servicii, nu parte în negocierea despăgubirii. Măsura este justificată prin nevoia de aliniere la practicile europene, unde relația contractuală este exclusiv între asigurător și păgubit.
Asociațiile service-urilor auto contestă dur modificările, acuzând că asigurătorii vor stabili despăgubiri insuficiente pentru acoperirea costurilor reale ale reparațiilor. „Vor fi situații în care păgubitul va fi nevoit să scoată bani din buzunar pentru a-și repara mașina”, au avertizat reprezentanții acestora.
De cealaltă parte, asigurătorii invocă abuzuri comise de unele service-uri, în special prin supraevaluarea orelor de manoperă sau a tarifelor pentru mașinile de înlocuire. Înainte de falimentul Euroins, instanțele aveau deja pe rol peste 50.000 de litigii între service-uri și companiile RCA.
Pentru prima dată, legea introduce conceptul de „conflict de interese”, iar service-urile nu vor mai putea reprezenta păgubitul în relația cu asigurătorul dacă se află într-un potențial conflict financiar.
Schimbări majore și în procedura de plată a daunelor
Proiectul aduce o serie de modificări și la articolul care reglementează plata despăgubirilor: tăcerea egală cu acceptul - dacă păgubitul nu contestă oferta asigurătorului în 60 de zile, despăgubirea se consideră acceptată tacit. Plata directă - dacă suma este virată în contul păgubitului, despăgubirea se consideră integrală, dacă nu se formulează obiecții în termenul legal. Reducerea penalităților - dobânda de întârziere scade de la 0,2% pe zi (72% pe an) la nivelul dobânzii legale penalizatoare, în prezent de 10,5% pe an.
Scăderea penalităților este justificată prin nevoia de a stabiliza tarifele RCA, întrucât costurile suplimentare se reflectau în prețul polițelor.
Un capitol nou acordă Serviciului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar (SAL-Fin) rolul de „tribunal RCA”.
Noua comisie va putea impune soluții obligatorii în cazurile în care se constată diminuarea nejustificată a despăgubirii. Dacă părțile nu se înțeleg amiabil, SAL-Fin va decide cuantumul final al despăgubirii, iar asigurătorii vor fi obligați să se conformeze.
O altă modificare importantă privește așa-numita „regie proprie” — plata în avans a despăgubirii direct către păgubit.
Noua lege limitează această practică la daune de maximum 4.000 de lei și complexitate redusă, pentru a preveni situațiile în care suma primită în avans este insuficientă pentru o reparație corectă.
Bonus-malus extins și certificat de daunalitate. Posibilitatea suspendării poliței!
Sistemul bonus-malus va fi recalibrat pentru a recompensa șoferii disciplinați și a penaliza comportamentele riscante. Pe lângă istoricul daunelor, se vor lua în calcul gravitatea accidentelor (vătămări corporale sau decese), conducerea sub influența alcoolului sau drogurilor, suspendarea permisului, furnizarea de informații false la încheierea poliței.
Totodată, BAAR (Biroul Asigurătorilor Auto din România) va emite certificatul de daunalitate, document european standardizat care atestă istoricul de daune al unui șofer sau asigurat, valabil pe ultimii 5 ani.
Proiectul prevede că polițele RCA vor putea fi încheiate doar pe 3, 6 sau 12 luni. În plus, asiguratul va putea solicita suspendarea voluntară a efectelor poliței, cu condiția imobilizării vehiculului într-un spațiu privat. Pe durata suspendării, RCA se prelungește automat cu perioada neutilizată.
Asigurații vor putea plăti polița RCA în rate, opțiune care devine obligatoriu de oferit de către asigurători. Contractul RCA va rămâne valabil chiar dacă ratele întârzie, dacă asigurătorul nu reziliază polița.
De asemenea, apare conceptul de franșiză voluntară – șoferii pot opta să suporte o parte din daună în schimbul unei prime mai mici, similar sistemului CASCO. Daniel BACIU
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari stiri, direct pe telefon!
Esti mereu pe fuga? Noi îti trimitem zilnic cele mai importante 3 stiri din Iasi, Moldova si tara – scurt, clar, fara spam.
Plus: alerte locale de urgenta, noutati exclusive si acces rapid la anunturi importante.
Intra pe canalul nostru oficial: WhatsApp Ziarul Evenimentul
⇒ Încearca 3 zile. Daca nu-ti place, poti iesi oricând.
Esti martorul unei eveniment care poate fi o stire de interes pentru comunitate?
Trimite-ne detalii si imagini la numarul de WhatsApp
![]()
0752 266 264 si noi le facem cunoscute!
