58 de ani de la deschiderea autostrăzii București-Pitești. Prima mare promisiune a infrastructurii românești și lecțiile neînvățate ale prezentului

autostrada

Dimensiune font:

| 03-02-2025 17:05

Pe 4 februarie 1967, România intra oficial în era autostrăzilor. Construcția primului tronson de autostradă din țară, București – Pitești (A1), începea sub impulsul direct al lui Nicolae Ceaușescu, o decizie menită să rezolve problemele de trafic de pe DN7 și să asigure o viteză de deplasare superioară pentru transportul rutier. Deși pare surprinzător astăzi, autostrada a fost proiectată pentru viteze de bază de 140 km/h, o ambiție uriașă pentru anii ’60, când autoturismele Dacia abia începeau să iasă de pe liniile de producție.

Un proiect ambițios, finalizat în cinci ani

Într-o perioadă în care România își proiecta viitorul industrial și își creștea rapid capacitățile de producție, necesitatea unei legături rapide între București și Pitești, oraș industrial în plină dezvoltare, devenise stringentă. Studiul tehnico-economic realizat în 1966 a demonstrat că orice altă soluție rutieră ar fi lungit călătoria cu cel puțin 25 km, ceea ce a impus soluția unui drum expres. Construcția autostrăzii s-a derulat într-un ritm alert și s-a încheiat în 1972, după cinci ani de muncă intensă. Cei 96 de kilometri ai A1, dotați cu patru benzi de circulație, au devenit un simbol al modernizării României comuniste. Pentru realizarea acestei șosele, s-au folosit 445.000 de tone de asfalt, un volum impresionant pentru acea perioadă. Într-o epocă în care multe dintre construcțiile de infrastructură se realizau sub presiune politică și cu un cost uman semnificativ, autostrada București – Pitești a fost una dintre puținele investiții de acest tip care și-a demonstrat rapid utilitatea și și-a justificat costurile. A devenit, în timp, un coridor vital pentru economia românească.

57 de ani mai târziu. Unde suntem cu autostrăzile României?

Dacă la începutul anilor ’70 România avea deja un tronson de autostradă funcțional, iar regimul comunist anunța planuri ambițioase pentru o rețea națională de drumuri rapide, în prezent tabloul autostrăzilor românești este unul mult mai sumbru. În 2024, la 55 de ani de la startul construcției A1, România abia depășește 1.000 km de autostrăzi, rămânând una dintre țările europene cu cea mai slabă infrastructură rutieră. Comparativ cu alte state europene, unde dezvoltarea autostrăzilor a fost constantă și adaptată nevoilor economice, România a avansat extrem de lent. Spre exemplu, Polonia, țară cu o suprafață și o populație comparabilă cu România, are astăzi peste 4.000 km de autostrăzi și drumuri expres. Ungaria, o țară mai mică, a reușit să construiască aproape 2.000 km de autostrăzi.

În România, construcția unei autostrăzi se confruntă cu blocaje birocratice, licitații anulate, lipsa finanțării și probleme de corupție. Exemplele autostrăzii Sibiu-Pitești sau ale tronsoanelor lipsă din Autostrada Transilvania sunt doar câteva dintre eșecurile răsunătoare ale ultimelor decenii.

A1, o rută vitală, dar depășită de cerințele actuale

Autostrada București – Pitești, cândva o realizare emblematică a infrastructurii naționale, este astăzi depășită de fluxul de trafic. Dimineața și seara, segmentele de la intrarea și ieșirea din București sunt frecvent blocate, iar numărul mare de accidente subliniază nevoia de modernizare și extindere.

În lipsa unor alternative viabile, A1 rămâne un traseu esențial pentru economia națională, asigurând conexiunea între Capitală și coridorul pan-european IV. Cu toate acestea, nu mai corespunde standardelor actuale de siguranță și capacitate.

Privind înapoi la momentul 1967, când se punea piatra de temelie a A1, vedem că România avea ambiție și determinare în dezvoltarea infrastructurii. Cinci decenii mai târziu, problema nu mai este lipsa de resurse sau a tehnologiilor, ci ineficiența administrativă. Autostrăzile românești sunt proiecte multianuale care se împotmolesc în instanțe, exproprieri sau lipsa unor constructori capabili să le finalizeze în termen.

Dacă în anii ‘70 o autostradă de aproape 100 km putea fi finalizată în cinci ani, astăzi, România se zbate să construiască loturi de 10-15 km într-un deceniu. A1 rămâne un reper în infrastructura românească, dar este și o amintire a unui timp în care marile proiecte se realizau, chiar dacă cu sacrificii. Astăzi, România are nevoie de o rețea de autostrăzi modernă, eficientă și sigură. Întrebarea nu mai este „când vom începe?”, ci „când vom termina?”. Din păcate, răspunsul rămâne la fel de incert ca viitorul drumurilor noastre.

Dan DIMA

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:47

Comuna Urecheni, judetul Neamt, concesioneaza  spatiu in suprafata de 80,13 mp 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Urecheni, cu sediul in comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com, cod fiscal 2614260. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata totala de 80,13 mp, compus din: Depozit -14,70 mp, Hol -2,75 mp, Oficina -25,72 mp, Birou -9,76 mp, Grup sanitar -2,40 mp, Hol comun -24,80 mp, avand ca destinatie desfasurarea unor activitati de Farmacie (Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice), situat in incinta imobilului Dispensar medical uman, Str. Dealul Hanului nr. 55, sat Urecheni, comuna Urecheni, judetul Neamt, inscris in CF 50559 Urecheni, nr. Cadastral 50559-C1, care apartine domeniului public al Comunei Urecheni. Concesiunea se face conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si a Hotararii Consiliului Local Urecheni nr. 85/16.12.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Documentatia de atribuire se poate ridica la cerere de la sediul Comunei Urecheni. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Financiar -contabil, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 26.02.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 06.03.2025, ora 15.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 (un) exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 10.03.2025, ora 11.00, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.02.2025.
C.I.I. DOBOS BERNARD vinde mijloace auto: BMW 520D, Mercedes Sprinter, Mercedes Vito 108 CDI Societatea ADVENTURE GROUP CONSTRUCT SRL in faliment, in bankruptcy, en faillite, prin lichidator judiciar C.I.I. DOBOS BERNARD anunta scoaterea la vanzare prin licitatie publica cu strigare, a bunurilor mobile/mijloace auto apartinand societatii: Lot 1: BMW 520D, fabricatie 2003, 1995 cm3, 163 CP, Euro 4, serie sasiu WBANJ31010CP78550, rulaj 355.000 km, val. de piata estimata(lei)= 13.435,00; val. de incepere a licitatiei (lei)= 13.435,00; Lot 2: Mercedes Sprinter 311 CDI, fabricatie 2005, 2148 cm3, 110 CP, Euro 3, serie sasiu WDB9036632R849466, rulaj cca. 200.000 mile /321.868 km, val. de piata estimata(lei)= 11.942,00; val. de incepere a licitatiei (lei)= 11.942,00; Lot 3: Mercedes Vito 108 CDI, fabricatie 2002, 2148 cmc, 82 CP, Euro 3, serie sasiu WDF63809413457036, rulaj 277.971 km, val. de piata estimata(lei): 5971,00, val. de incepere a licitatiei (lei)= 5971,00; Lot 4: Mercedesl Sprinter, fabricatie 2007, 2148 cmc, 150 CP, Euro 4, serie sasiu WDB9066351S232649, rulaj 367.850 km; val. de piata estimata(lei)= 19.904,00, val. de incepere a licitatiei (lei)= 19.904,00. Activele se vand individual, pe loturi de active. Pretul de pornire a a licitatiilor este reprezentat de 100% din valoarea de lichidare stabilita prin Raportului de evaluare nr.230/20.01.2025, respectiv sumele mentionate in coloana 4 din tabelul de mai sus, la care se adauga TVA. Licitatia va avea loc la data de 24 Februarie 2025 ora 11.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iasi, str. A. Panu nr.1, bl.A2, mezanin, spatiu comercial, corp 1A, jud. Iasi, si se va desfasura dupa regulile stabilite prin regulamentul aprobat de creditori, ce poate fi consultat in integralitate la sediul lichidatorului judiciar, pe internet la adresa www.insolventaiasi.ro, sau poate fi comunicat prin e-mail, la cerere, persoanelor interesate. In caz de neadjudecare, licitatia publica se va repeta in aceleasi conditii in datele de: 03 Martie 2025 ora 11.00, 10 Martie 2025 ora 11.00, 17 Martie 2025 ora 11.00, respectiv 24 Martie 2025 ora 11.00. Inscrierea la licitatie, si constituirea garantiei de participare de 10% din pretul de pornire a licitatiei se fac cel mai tarziu pana in preziua licitatiei, ora 16.00. Informatii suplimentare se pot obtine la tel: 0745366885, ori prin e-mail: office@insolventaiasi.ro.
Cum verifici rapid la ce fond de pensii private ești?
11/02/2025 13:23

 Aproape jumătate de milion de romani au accesat anul trecut aplicatia „Află la ce fond de pensii esti!”, disponibilă pe site-ul Autoritătii de Supraveghere Financiară (ASF).  &nbs ...

Prețul gazelor din România a ajuns cu 44% mai mare decât cel din Europa / Experții estimează că scumpirile vor continua
11/02/2025 11:31

 Pretul gazelor pe piata spot a Bursei Romane de Mărfuri este cu 44% mai mare decat nivelul pietei TTF Olanda, aceasta fiind cea mai mare diferentă din toate timpurile intre cei doi indicatori, arată o ...

O cunoscută companie de gaze naturale și energie electrică a intrat în faliment. Ce se întâmplă cu toți consumatorii
11/02/2025 09:23

AIK Energy Romania SRL, una dintre cele 2 companii principale ale grupului omonim ce ajunsese acum cativa ani o adevărată vedetă a pietei locale de trading si furnizare de gaze naturale si energie electrică ...

Donald Trump lovește grav în România: Taxe vamale de 25% asupra aluminiului şi oţelului care intră în SUA
10/02/2025 13:44

Statele Unite impun de luni taxe vamale de 25% asupra aluminiului şi oţelului care intră in ţară, a anunţat duminică preşedintele american Donald Trump Romania este una dintre tările care exportă ote ...

Semnal negativ pe piața imobiliară. Numărul tranzacțiilor a scăzut cu aproximativ 20% față de perioada similară a anului trecut
10/02/2025 12:48

  Numărul tranzactiilor imobiliare din Romania a scăzut cu 17% in ianuarie 2025 fată de aceeasi perioadă a anului trecut, ajungand la 8.400 de unităti, in timp ce Bucuresti inregistrează o ...

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Demararea proiectului „DIGITALIZAREA ÎNTREPRINDERII S.C. GIP TEHNIC S.R.L.”
10/02/2025 12:36

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Demararea proiectului „DIGITALIZAREA ÎNTREPRINDERII S.C. GIP TEHNIC S.R.L.”

Leul și indicii ROBOR, tot mai stabili
09/02/2025 18:29

Evolutia pietei din prima săptămană a lunii februarie a fost una obisnuită: stabilitate a cursului euro, volatilitate ridicată a celorlalte valute majore, noi recorduri pentru pretul gramului de aur. Vola ...

Alimentele s-au ieftinit în ianuarie
09/02/2025 12:45

Indicele global al preturilor produselor alimentare a inregistrat o scădere in luna ianuarie 2025, datorită reducerii semnificative a cotatiilor la zahăr si uleiuri vegetale, potrivit datelor publicate de Or ...

TikTok nu este pe placul lui Elon Musk
09/02/2025 11:00

Elon Musk a declarat că nu este interesat să achizitioneze TikTok, respingand speculatiile apărute după ce a cumpărat Twitter. Decizia vine intr-un context tensionat, in care guvernul american a impus inte ...

Guvernul a înjumătățit bugetul pentru
07/02/2025 22:41

 Guvernul va continua programul Noua Casă, insă cu un buget redus la 50% din suma alocată anterior. Pentru anul 2025, statul va oferi doar 500 de milioane de lei, comparativ cu un miliard in anul preced ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei