Tinerii ieșeni, afectați de burnout. Prețul ascuns al ambiției

Burnout-IS

Dimensiune font:

| 12-11-2024 16:59

* tot mai mulți tineri din Iași, un oraș plin de oportunități și dinamism, ajung să simtă povara burnout-ului în carierele lor * împinși de dorința de a-și construi un viitor solid, aceștia se confruntă cu stresul continuu și presiunea performanței, care, în loc să-i propulseze înainte, îi epuizează mental și fizic * în contextul economic actual, Iașul atrage tinerii către cariere promițătoare, însă cultura muncii intense îi epuizează pe mulți 

Într-o lume care pare să accelereze cu fiecare zi ce trece, angajații din diverse domenii resimt intens efectele unei culturi economice moderne ce glorifică productivitatea constantă și rezultate la foc automat. „Goana după performanță” – iată deviza pe care mulți o recită zilnic, fără să își dea seama că, în realitate, plătesc un preț mult mai mare decât salariul lunar. Astăzi, sindromul burnout devine o veritabilă „epidemie invizibilă”, traversând frontiere și afectând nu doar cariere, ci și sănătatea mentală a angajaților.

La 32 de ani, Andrei, un angajat într-o multinațională din Iași, își amintește cu amărăciune prima săptămână în care și-a dat seama că ritmul alert de muncă îi destabilizează complet viața. „La început, îmi spuneam că așa trebuie să fie, că trebuie să îmi demonstrez valoarea. Dar după un an și jumătate, au apărut problemele – oboseala cronică, iritabilitatea și, în cele din urmă, apatia. Ajunsesem să nu mă mai recunosc și mă gândeam constant dacă mai are rost să continuu”, a spus tânărul. Cazul lui nu este deloc singular. Potrivit unui raport recent, peste 70% dintre angajați recunosc că resimt un nivel de stres ridicat la locul de muncă, iar mulți dintre aceștia ajung să se confrunte cu simptome severe de burnout.

Cultura „grijii pentru angajat” rămâne, în multe companii, un concept mai mult teoretic. Majoritatea corporațiilor sunt conștiente de impactul acestui fenomen, dar măsurile concrete întârzie să se materializeze. Deși tot mai multe organizații includ în beneficiile oferite ședințe de consiliere psihologică sau acces la programe de relaxare, problema reală nu este rezolvată de acești pași superficiali. Din păcate, presiunea pentru productivitate constantă și nevoia de adaptare rapidă la noi tehnologii și cerințe rămân neschimbate.

Pentru Ana, 28 de ani, consultant într-o firmă de marketing, efectele presiunii continue sunt evidente: „În primul an, eram încântată de ceea ce făceam. Era o satisfacție să știu că livrez rezultate pentru clienți și că sunt apreciată. Dar, pe măsură ce trecea timpul, cerințele se intensificau, iar pauzele pe care le aveam, oricum puține, au dispărut complet. Ajunsesem să lucrez și sâmbăta și duminica, doar ca să termin totul”. Astăzi, Ana se află în recuperare, susținută de sesiuni de terapie și program redus de muncă, după o pauză de trei luni.

Oamenii nu sunt mașinării

Experții în sănătate mentală avertizează că acest tip de stres cronic afectează sistemul nervos și poate avea consecințe grave asupra întregii vieți a individului. „Burnout-ul nu înseamnă doar stres ocazional. Este o epuizare totală, care duce la pierderea completă a motivației și chiar a identității profesionale. Acest fenomen ne arată că economia modernă trebuie să înțeleagă, odată pentru totdeauna, că oamenii nu sunt mașinării. Supraviețuirea unei afaceri nu trebuie să fie pe umerii celor care lucrează fără încetare”, explică psihologul Alina Drăgan.

În fața acestei realități, tot mai multe companii încep să implementeze măsuri mai serioase, pe măsură ce realizează că sănătatea angajaților nu este un simplu detaliu, ci un element critic pentru productivitatea pe termen lung. Pe lângă ședințele de consiliere, unele companii au început să adopte „zile de sănătate mentală”, perioade de lucru flexibile și chiar să încurajeze angajații să ia pauze mai frecvente sau să opteze pentru munca la distanță. Scopul este să ofere un mediu de lucru în care performanța să nu fie incompatibilă cu bunăstarea psihică.

Deși există pași promițători, mulți angajați rămân sceptici și spun că au nevoie de mai mult sprijin din partea conducerii. „Sper ca aceste schimbări să fie mai mult decât simple aparențe. Nu vreau doar zile libere, ci să știu că pot face o muncă de calitate fără să îmi sacrific sănătatea”, spune Maria, o tânără economistă care recent a avut nevoie de concediu medical din cauza epuizării.

„Era vitezei” ne aduce multe avantaje economice, dar ne provoacă și să regândim relația noastră cu munca. Ce alegem? Să fim „productivi” cu orice preț sau să regăsim un echilibru care să ne permită să ne păstrăm nu doar locul de muncă, ci și sănătatea și bucuria de a trăi? În final, poate că tocmai aceste întrebări ne vor ghida spre soluții sustenabile, într-o economie care are nevoie de oameni sănătoși, nu doar de cifre pe hârtie.

Maura ANGHEL

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:41

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
MIHAI CHIRICA-Încă 20 străzi din municipiul Iași vor fi modernizate
12/12/2024 12:48

 Primarul Mihai Chirica a semnat un contract pentru servicii de proiectare a lucrărilor de modernizare a incă 20 de străzi din toate zonele orasului.     Este vorba despre:   ...

UN HUB MEDICAL ROPHARMA SE DEZVOLTĂ ÎN BUCȘINESCU
12/12/2024 11:39

UN HUB MEDICAL ROPHARMA SE DEZVOLTĂ ÎN BUCSINESCU Medical Hub Ropharma, situată pe Strada Smardan, reprezintă o solutie inovatoare pentru profesionistii din domeniul sănătătii care caută spat ...

PNRR: Comuna Tutova anunta finalizarea proiectului ”Dotarea cu mobiler, materiale didactice și echipamente digitale a Școlii Gimnaziale nr. 1 și a structurilor școlare arondate din comuna Tutova, jud. VASLUI”
12/12/2024 10:59

Comunicat de presă   PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformata !" Comuna Tutova anunta finalizarea proiectului ”DOTAREA CU MOBILER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A ...

„L-am visat pe Moș Crăciun
12/12/2024 08:01

  Pe afisul Teatrului „Luceafărul”, titlul preferat in aceste zile este L-am visat pe Mos Crăciun, o productie pentru publicul de toate varstele. Anticipand cu mijloacele teatralit ...

Nevoia îmbunătățirii reglementării conceptului de înstrăinare părintească în contextul protecției drepturilor copiilor
12/12/2024 07:55

Presedintele Asociatiei „Justitie pentru minori” Iasi, avocat Geta Lupu, a participat la editia a VII-a a Conferintei internationale de drept civil cu tema „Familia intre evolutia ca nevoie si ...

Sfântul Spiridon, ocrotitorul vindecării
12/12/2024 07:43

În tumultul istoriei si in forfota lumii moderne, există figuri sfinte care aduc lumină, vindecare si sperantă, chiar si peste veacuri. Printre acestia, Sfantul Spiridon, episcopul Trimitundei, este o ...

Jale mare pe piaţa ieşeană a muncii. E ca în pandemie!
11/12/2024 22:36

Ceea ce se prefigura deja la sfarşitul lunii septembrie a fost validat miercuri, de centralizatorul remis presei de către AJOFM Iaşi. Contracţia pieţei muncii a ajuns la paroxism, acum mai sunt disponibile ...

Un hârlăuan a fost condamnat, după ce a fost înjurat în rafale
11/12/2024 22:34

În fapt, Daniel B., un cetăţean al unui sat de langă Hărlău, n-a făcut altceva decat să-şi apere onoare, dar treaba asta i-a adus un dosar penal, o condamnare şi, pe deasupra, obligaţia de a pl ...

Ieşean, arestat după a 17-a partidă de sex total cu partenera sa de doar opt ani
11/12/2024 22:30

 Vreme de doi ani, ieşeanul Cătălin C. a trăit numeroase momente de desfătare intimă in compania micuţei D.I. Anchetatorii au reuşit să strangă probe privind 17 asemenea episoade, incepand din se ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei