Înlocuiește inteligența artificială scrisul studenților? Ce spune un profesor care consideră ChatGPT un aliat, nu un dușman
Dimensiune font:
Un val de îngrijorare străbate campusurile universitare din întreaga lume: inteligența artificială ar putea transforma radical felul în care studenții scriu, învață și sunt evaluați. Potrivit unui studiu publicat de Reuters în martie 2025, mulți profesori se tem că aplicațiile precum ChatGPT produc o abundență de conținut superficial, descurajează exprimarea originală și încurajează lenea sau chiar trișatul.
Un exemplu elocvent vine de la istoricul D. Graham Burnett, care a relatat în The New Yorker cum niciun student de la Princeton nu a recunoscut că folosește ChatGPT, deși este improbabil ca acest lucru să fie adevărat.
„Nu este vorba că sunt necinstiți”, scrie el. „Ci că sunt paralizați.” Frica și rușinea par să însoțească utilizarea inteligenței artificiale în mediul universitar.
Profesorul care nu vede un pericol, ci o oportunitate
Pe acest fundal tensionat, un profesor de scriere de la Kennesaw State University din SUA a decis să adopte o altă perspectivă: inteligența artificială nu distruge scrisul, ci îl transformă.
„Elevii nu vor înceta în mod magic să folosească AI”, susține acesta. „Este momentul să învățăm cum o putem folosi pentru a îmbunătăți procesul de scriere, nu să o respingem din start.”
În august 2023, mai bine de jumătate dintre bobocii universității americane au declarat că AI este „viitorul scrisului”. Iar un raport al Higher Education Policy Institute din februarie 2025 arată că 92% dintre studenții britanici folosesc IA într-o anumită formă în procesul academic. Cifrele indică o realitate de neignorat.
Cum ajută concret inteligența artificială la scris
Contrar opiniilor alarmiste, AI nu este folosită doar pentru a copia. Un raport OpenAI din 2025 a constatat că principalele utilizări ale ChatGPT de către studenți sunt: începerea lucrărilor (49%), rezumarea textelor lungi (48%), brainstorming pentru proiecte creative (45%), explorarea de noi subiecte (44%) și revizuirea scrisului (44%).
„Folosirea AI nu înseamnă că studenții gândesc mai puțin. Înseamnă că gândesc diferit”, explică profesorul. Prin automatizarea unor sarcini de rutină, cum ar fi verificarea coerenței sau extragerea ideilor esențiale, studenții pot aloca mai mult timp pentru rafinarea ideilor și dezvoltarea stilului personal.
Într-o lume în care majoritatea studenților folosesc deja AI, respingerea acesteia de către profesori nu mai este o opțiune viabilă. Mai degrabă, universitățile ar trebui să regândească modul în care predau scrisul, punând accent pe înțelegerea proceselor cognitive și creative implicate în colaborarea cu tehnologia.
„Dacă vrem să pregătim studenții pentru viitor, trebuie să învățăm cum să îi învățăm să folosească AI-ul cu intenție, discernământ și voce proprie. Inteligența artificială nu înlocuiește scrisul. Îl reconfigurează. Iar cheia constă în a ști cum”, conchide profesorul.
Alexandru Curtache dcnews.ro
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!
Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.
Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.
► Intră pe canalul nostru oficial:
⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.
Adauga comentariul tau