Metode eficiente prin care ieșenii fac față inflației

economie-IS

Dimensiune font:

| 20-03-2025 17:21

 * prin strategii pragmatice și ingenioase, locuitorii Capitalei Moldovei s-au adaptat scumpirilor repetate * inflația a devenit o realitate economică resimțită puternic în Iași, la fel ca în restul țării * de la prețurile în creștere la alimente și utilități, până la costurile ridicate ale serviciilor, ieșenii sunt nevoiți să găsească soluții pentru a-și gestiona mai bine bugetele *pe lângă economisire și reducerea cheltuielilor neesențiale, mulți apelează la metode ingenioase pentru a-și păstra un nivel decent de trai

Ca multe orașe din țară, și Iașul trece printr-o perioadă economică dificilă. Inflația dă târcoale fiecărei buzunare de student, corporatist, pensionar și, mai nou, chiar și al micilor antreprenori de cartier. Dar cum ieșeanul e un soi de alchimist financiar, gata să transforme orice criză într-o oportunitate de glume și economii dubioase, a găsit soluții să facă un ban în plus sau să cheltuie un ban în minus.

Achiziții de grup și cumpărături de la producători locali

Un număr tot mai mare de ieșeni s-au organizat în grupuri de cumpărături colective, prin care achiziționează produse în cantități mai mari, beneficiind astfel de prețuri mai avantajoase. Acest model funcționează mai ales pentru alimente, unde un grup de persoane poate cumpăra direct de la producători locali, evitând astfel adaosurile comerciale din supermarketuri. Piețele agroalimentare din Iași sunt preferate în detrimentul magazinelor mari, iar multe familii și-au stabilit furnizori direcți pentru carne, lactate și legume.

Producție proprie: grădini urbane și soluții sustenabile

Mulți locuitori ai Iașului au început să folosească spațiile disponibile pentru a cultiva legume, fructe și plante aromatice. Pe balcoane, în curțile caselor sau în grădini comunitare, se cultivă roșii, ardei, ceapă verde, dar și plante medicinale. Aceasta nu este doar o metodă de economisire, ci și o măsură de siguranță alimentară. Un exemplu notabil este grădinăritul urban organizat în spații comune ale asociațiilor de locatari, unde mai multe familii contribuie la îngrijirea și recoltarea culturilor.

Optimizarea consumului de energie și renegocierea contractelor

Creșterea prețurilor la energie i-a determinat pe mulți ieșeni să caute soluții pentru reducerea consumului. Termoizolarea apartamentelor, utilizarea becurilor LED, instalarea de termostate inteligente și reducerea consumului de apă caldă sunt măsuri adoptate de tot mai multe gospodării. De asemenea, ieșenii au început să își renegocieze contractele la energie electrică și gaze, căutând oferte mai avantajoase.

Reutilizare și reparații în loc de cumpărături noi

În loc să achiziționeze obiecte noi, mulți locuitori din Iași preferă să le repare pe cele vechi. Atelierele de reparații pentru electrocasnice, încălțăminte și mobilier sunt din nou căutate, după o perioadă în care se pierduse obiceiul de a recondiționa lucrurile. În plus, platformele de anunțuri locale și grupurile de Facebook pentru schimburi și vânzări second-hand sunt din ce în ce mai populare.

Refolosirea permanentă a pungilor de la supermarket

O metodă clasică, dar ridicată la rang de artă. Cine nu și-a făcut un veritabil cufăr cu pungi „refolosibile” de la supermarketuri sau de la aprozare nu înțelege cu adevărat cultura urbană ieșeană. Cei mai abili dintre ieșeni au colecții impresionante de pungi, împachetate cu grijă, în mărimi și culori diferite, numai bune de scos la interval când mergi la piață, să scapi de 50 de bani. Cheltuială minimă, satisfacție maximă.

Discounturile „la limită” din magazinele de cartier

În loc să te duci la supermarketuri mari, unii ieșeni scanează magazinele mici, de colț, unde vânzătoarele pun mereu la ofertă produsele aproape de expirare. „Cu un pic de atenție și o busolă internă de miros poți să găsești chestii bune la jumătate de preț”, râde Doina Popa, o pensionară din Tătărași și veterană a promoțiilor.

Degustări pe la târgurile locale

Niciun eveniment gastronomic nu rămâne neexplorat de ieșeni. Ori de câte ori apare un festival de vin, de ciocolată sau de placinte tradiționale, apar și „degustătorii profesioniști,” mereu cu un rucsac de pânză la purtător. „Vrem să apreciem gustul, savoarea, dar și să culegem câte o reducere. Oamenii pleacă acasă și cu o plasă de goodies la jumătate de preț, luate chiar la sfârșitul evenimentului”, spune Andreea, expert auto-declarat în degustări.

Vouchere, cupoane și reduceri la cursuri și workshop-uri

Când e criză, investițiile în educație par dificile, dar ieșenii iubesc mult diplomele. Așa că vânează tot soiul de cursuri cu taxă mică și cupoane de reducere: de la pictură în acrilic la developare foto. Odată urcat pe site-uri „specializate,” tot primești anunțuri cu super-oferte. Din două click-uri, ajungi să plătești un curs întreg cu preț de webinar. Partea interesantă? Mulți învață și meserii noi, la care, pe termen lung, pot câștiga bani în plus pe lângă jobul de bază.

Transport alternativ și car-sharing

O altă metodă de economisire a fost adoptată în ceea ce privește transportul. Tot mai mulți ieșeni folosesc bicicletele sau trotinetele electrice pentru deplasările zilnice, evitând costurile ridicate ale carburanților și transportului public. De asemenea, grupurile de car-sharing și aplicațiile de ride-sharing sunt tot mai populare, reducând cheltuielile individuale cu transportul.

Utilizarea cardurilor de fidelitate și a aplicațiilor de cashback

Magazinele mari oferă carduri de fidelitate și reduceri pentru clienții care fac achiziții frecvente. Mulți ieșeni își optimizează cumpărăturile folosind aceste beneficii, iar aplicațiile de cashback și comparatoarele de prețuri sunt din ce în ce mai utilizate.

Inflația a schimbat modul în care ieșenii își gestionează finanțele, însă soluțiile lor arată un amestec de pragmatism, inventivitate și solidaritate. Prin strategii bine gândite și colaborare comunitară, locuitorii orașului reușesc să își păstreze un nivel decent de trai, în ciuda provocărilor economice.

Maura ANGHEL

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Orasul Harlau clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str. Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Comuna Racaciuni, judetul Bacau, clarifica regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Loto. Rezultatele tragerilor de joi, 24 aprilie, 2025. Report de peste 3,36 milioane de euro la Joker
24/04/2025 19:51

  Numere extrase joi, 24 aprilie 2025 Loto 6/49: 17, 12, 22, 8, 2, 19 Loto 5/40: 39, 7, 32, 20, 24, 23 Joker: 34, 18, 4, 27, 41 (+18) Noroc: 8, 6, 4, 9, 2, 4, 8 Noroc Plus: 1, 6, 9, 8, 2, 5 Sup ...

Dezastru economic! TVA se majorează la 21%
24/04/2025 15:55

Cu doar cateva zile inainte de alegerile prezidentiale, Guvernul anuntă, pe surse, cea mai dură măsură fiscală a anului: cresterea TVA-ului de la 19% la 21%. Măsura, asteptată de luni bune si negată pub ...

Țara cu cei mai mulți cetățeni care au studii superioare!
24/04/2025 15:47

Multi vor să afle care este tara cu cei mai multi cetăteni care au studii superioare! Cele mai recente date Eurostat, publicate in 2023 arată că Irlanda este tara cu cea mai mare proportie de tineri (25&nda ...

România se aliniază noilor norme UE. Înmatriculări digitale, inspecții tehnice extinse și testări avansate ale emisiilor auto
24/04/2025 15:35

Romania se pregăteste să adopte o serie de modificări legislative importante in domeniul auto, ca parte a unui pachet amplu de măsuri propus de Comisia Europeană. Noile norme privind inmatricularea vehicul ...

Schimbare importantă în transmiterea indexului de consum pentru unul din cei mai mari furnizori de gaze din țară. Ce cere compania de la consumatori
24/04/2025 14:58

 ENGIE Romania, al doilea cel mai mare furnizor local de gaze naturale pentru consumatorii casnici, si-a anuntat recent clientii că, din iunie 2025, aplicatia mobilă MyENGIE va deveni singurul canal digi ...

Lovitură pentru români în preajma alegerilor. Creșterile de taxe și impozite pregătite de guvern
24/04/2025 14:56

 Majorările de taxe si impozite in 2025 par inevitabile, iar TVA va fi pe lista cresterilor, potrivit unor surse oficiale. Măsurile ar putea fi anuntate chiar inainte de alegerile prezidentiale din luna ...

Bula imobiliară se sparge! „În următorii ani vom vedea scăderi cu 50% la prețurile apartamentelor”
24/04/2025 13:35

* „În perioada 2020-2023 am avut o anomalie economică. Dobanzile de referintă ale băncilor centrale au fost aproape de zero la sută. Acest lucru a dus la scumpirea apartamentelor, deoarece multi ...

Transformarea digitala a companiei ORTOSMILE DESIGN SRL - Lansarea proiectului –
24/04/2025 09:21

 Transformarea digitala a companiei ORTOSMILE DESIGN SRL  - Lansarea proiectului –

Euro ar putea trece de 5 lei, în câteva săptămâni
23/04/2025 20:52

* in opinia analistilor, este de asteptat ca BNR să elibereze presiunile din piata valutară si să permită atingerea pragului psihologic de 5 lei/euro * pentru a limita deprecierea, se anticipează că banca ...

Concedieri masive în rândul tinerilor din Generația Z! Motivul pentru care sunt dați afară
23/04/2025 14:54

Concedieri masive in randul tinerilor din Generatia Z! O statistică recentă pe piata muncii a arătat noua tactică la care apelează cei din Generatia Z atunci cand sunt la job, insă, multi tineri care fac ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei