Semnal negativ pe piața imobiliară. Numărul tranzacțiilor a scăzut cu aproximativ 20% față de perioada similară a anului trecut

case  _bucuresti

Dimensiune font:

| 10-02-2025 12:48

 

Numărul tranzacțiilor imobiliare din România a scăzut cu 17% în ianuarie 2025 față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 8.400 de unități, în timp ce București înregistrează o reducere de 18%. Constanța și Suceava sunt singurele județe din top 10 care au raportat creșteri.

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a publicat primele informații despre evoluția pieței imobiliare pentru anul 2025, cu datele pentru luna ianuarie. Pe piața imobiliară din România au avut loc peste 8.400 de tranzacții în luna ianuarie, în scădere cu 17% comparativ cu ianuarie 2024. 

În București, numărul de tranzacții a scăzut cu aproape 18%, conform datelor ANCPI interpretate de Storia

În prima lună a acestui an, au fost înregistrate peste 8.400 de tranzacții imobiliare cu locuințe, în scădere cu 17% raportat la luna ianuarie 2024. Ca de obicei, aproximativ 30% dintre tranzacții au fost înregistrate în București, care a avut o evoluție foarte apropiată de media națională, cu circa 2.500 de tranzacții și o scădere cu aproape 18%.  

În ciuda scăderii înregistrate la nivel național, piața imobiliară din județul Constanța a raportat o creștere cu 20%, la aproape 600 de tranzacții. De altfel, județul de la malul mării a ocupat locul doi în topul național în luna ianuarie, în fața județului Ilfov, în care au avut loc mai puțin de 500 de tranzacții, în scădere cu 7%. 

 Județul din Moldova care a înregistrat creșteri

Surpriza lunii a venit însă din partea județului Suceava, care cu cele peste 400 de tranzacții cu locuințe încheiate la notar a ocupat poziția a patra la nivel național, cu o creștere cu aproape 38% raportat la ianuarie 2024. Județul din Moldova a depășit astfel inclusiv județul Cluj, care a înregistrat o scădere cu aproape 16%, la puțin peste 400 de tranzacții. Între timp, județele Timiș, Brașov și Iași au înregistrat scăderi mai mari decât media națională, cu 43%, 31% și, respectiv, 59%. Astfel, Constanța și Suceava sunt singurele județe din top 10 care au înregistrat creșteri ale numărului de tranzacții cu locuințe.

În ciuda scăderilor înregistrate la numărul de tranzacții, numărul de ipoteci active pentru aceeași perioadă a înregistrat o creștere cu aproape 13%, la aproape 5.900 de ipoteci. Dintre acestea, aproape 1.900 de ipoteci active au fost înregistrate în București, care a raportat astfel o creștere cu 11%.

De altfel, cu o singură excepție, toate județele din top 10 după acest indicator au raportat creșteri. Pe locul doi după București s-a clasat județul Timiș, cu aproape 700 de tranzacții și o creștere cu 58%, pentru ca podiumul să fie completat de județul Constanța, cu peste 400 de ipoteci active și o creștere cu 66%.

Banca Națională a României menține dobânda de politică monetară la 6,5%

În oglindă cu datele de la numărul de tranzacții, județul Suceava a raportat 200 de ipoteci active, corespunzător unei creșteri cu 190%, practic o triplare numerică comparativ cu ianuarie 2024. menționat că numărul de ipoteci active pe care îl raportează ANCPI în fiecare lună include și creditele ipotecare de refinanțare. ANCPI nu oferă o statistică separată pentru acestea din urmă, însă în ultimii ani numeroase persoane au ales să-și refinanțeze creditele ipotecare pentru a beneficia de o perioadă de 3-5 ani de dobândă fixă.

În 15 ianuarie 2025, Banca Națională a României a decis să mențină dobânda de politică monetară la 6,5%, întrucât anticipează o creștere ușoară a inflației în prima parte a acestui an. Pe baza acestei decizii, este de așteptat ca dobânzile percepute de bănci pentru creditele ipotecare să rămână în general constante, fără fluctuații majore în perioada următoare.

Indicele ROBOR la 3 luni, utilizat pentru creditele ipotecare acordate înainte de 1 mai 2019, este în prezent de 5,94%, valoare foarte apropiată de valoarea de 5,93% raportată în cursul lunii ianuarie, dar în creștere comparativ cu valoarea de 5,55% înregistrată pe parcursul lunilor septembrie, octombrie și noiembrie. Indicele ROBOR la 3 luni a crescut brusc de la 5,55% la 5,9% imediat după alegerile prezidențiale din 24 noiembrie, iar ulterior s-a menținut la această valoare până în prezent.

Între timp, conform metodologiei de calcul, indicele IRCC, utilizat pentru creditele ipotecare acordate după 1 mai 2019, a scăzut începând din 1 ianuarie 2025 de la 5,99% la 5,66%, iar această valoare este valabilă până în 31 martie.

Datele publicate de INS

Între timp, Institutul Național de Statistică (INS) a publicat recent datele pentru autorizațiile de construire acordate pe parcursul lunii decembrie și, implicit, la nivelul întregului an 2024.

În luna decembrie au fost emise peste 2.500 de autorizații la nivel național, în scădere nesemnificativă cu 1,5% raportat la decembrie 2023. Scăderea provine integral din partea mediului urban, acolo unde au fost emise puțin peste 720 de autorizații (-8%), în contextul în care mediul rural a înregistrat 1.800 de autorizații, în creștere cu circa 1%.

La nivelul anului 2024, autoritățile locale au emis aproape 35.700 de autorizații de construire, cu aproape 3% mai multe comparativ cu anul 2023. Creșteri au fost semnalate atât în mediul urban, unde au fost emise aproape 10.700 de autorizații (+1,4%), cât și în mediul rural, unde creșterea a fost cu 3,7%, la 25.000 de autorizații.

Datele arată o dinamică ușor diferită în cazul suprafeței utile asociată acestor autorizații. Astfel, potrivit INS, în decembrie 2024 au fost autorizate la nivel național locuințe cu o suprafață utilă de aproape 841.000 de metri pătrați, în creștere cu aproape 7% raportat la decembrie 2023. Mediul urban a raportat o scădere cu 10%, la 415.000 de metri pătrați, în timp ce în mediul rural s-a înregistrat o creștere cu 32%, până la 425.000 de metri pătrați.

București, depășit de județul Ilfov, acolo unde au fost autorizate puțin peste 10.000 de locuințe

În acest context, anul 2024 s-a închis cu o suprafață totală autorizată de 8,78 milioane de metri pătrați, în creștere cu 1,3% comparativ cu 2024. Dintre aceștia, 4,36 milioane de metri pătrați au fost autorizați în mediul urban, ceea ce reprezintă o scădere cu 4% comparativ cu 2023. În schimb, mediul rural a încheiat anul pe plus, întrucât aici au fost autorizați 4,42 milioane de metri pătrați (+8%).

În luna decembrie 2024, autoritățile au emis autorizații de construire pentru aproape 9.000 de locuințe, în creștere cu 17% comparativ cu decembrie 2023.

La nivelul întregului an 2024 au fost autorizate peste 80.000 de locuințe, în creștere cu 2% comparativ cu anul 2023. În București au fost autorizate aproape 10.000 de locuințe în 2024, în scădere cu 9% comparativ cu anul 2023. Ca urmare a acestei scăderi, București a fost depășit de județul Ilfov, acolo unde au fost autorizate puțin peste 10.000 de locuințe, în creștere cu aproape 4%.

În Iași și Constanța au fost autorizate câte 6.000 de locuințe, însă ambele județe au înregistrat scăderi chiar mai mari decât Capitala, cu 14% și, respectiv, 12%. Top 5 este completat de județul Timiș cu aproape 5.800 de locuințe autorizate, corespunzător unei creșteri cu circa 15%.

 

Potrivit datelor raportate de Banca Națională a României (BNR), moneda euro, folosită ca reper în aproape orice tranzacție imobiliară, a avut în luna ianuarie 2025 o valoare medie de 4,9752 lei, aproape identică cu valoarea medie de 4,9748, care a fost înregistrată atât în decembrie 2024, cât și în ianuarie 2024.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Cotusca, cu sediul in sat Cotusca, comuna Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani, telefon 0231.561.946, fax 0231.561.936, e-mail: primariacotusca@yahoo.com, cod fiscal 3372157. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -Teren in suprafata totala de 922 mp, compus din teren in suprafata de 364 mp si teren in suprafata de 558 mp, situat in intravilanul satului Cotusca, comuna Cotusca, Str. Principala nr. 73, avand CF 62465, Parcela Cadastrala 918, apartinand domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Cotusca nr. 24/08.04.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Cotusca. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Cotusca, comuna Cotusca, sat Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, ce se achita in contul concedentului: RO60TREZ1195 006XXX000330, deschis la Trezoreria Saveni, cod fiscal al concedentului 3372157. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 01.04.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 09.04.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Cotusca, comuna Cotusca, sat Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original si 1 exemplar in copie. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.04.2025, ora 12.00, la sediul Comunei Cotusca, sat Cotusca, comuna Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231.511.739, fax 0231.531.832, e-mail: tr-botosani-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.03.2025.
Klaus Iohannis, cheltuieli de aproape 23 de milioane de euro pentru zboruri. Bogdan Chirieac: Absolut scandalos! Turism de șeic pe banii poporului român
19/03/2025 00:56

Bogdan Chirieac, analist politic, a vorbit despre cheltuielile pentru zborurile externe ale lui Klaus Iohannis. Administratia Prezidentială a desecretizat costurile pentru zborurile efectuate de Klaus Iohanni ...

Actualul sistem de pensii va dispărea. Pensia va ajunge la mai puțin de 30% din valoarea ultimului salariu!
18/03/2025 22:12

Plata pensiilor devine o povară tot mai mare pentru statul roman, iar presiunea va creste si mai mult odată cu retragerea din activitate a generatiei „decreteilor”, cand valoarea sumelor incasate ...

Presiune uriașă pe cursul euro/leu
18/03/2025 19:09

Înrăutătirea notelor acordate Romaniei de către marile agentii de rating, care au trecut de la calificativul „stabil” la „negativ”, cat si deficitul comercial ridicat, in condit ...

Mai multe bănci din România reintroduc comisioanele, chiar dacă încasezi salariul sau îți depozitezi economiile acolo
18/03/2025 12:45

Romanii care retrag numerar de la bancomatele băncilor emitente ale cardurilor vor trebui să plătească noi comisioane. Dacă pană recent retragerile de la ATM-urile proprii erau gratuite, situatia s-a schi ...

Schimbare majoră în sistemul monetar: Noile bancnote din UE ar putea avea dată de expirare
18/03/2025 09:11

Euro digital este tot mai aproape: BCE finalizează testele pană in 2025. Presedintele Băncii Centrale Europene (BCE), Christine Lagarde, a subliniat importanta introducerii euro digital si a anuntat că tes ...

Preferințele Generației Z schimbă din temelii piața vinurilor
18/03/2025 08:35

* se observă că, in ultima perioadă, noua generatie incearcă in mod activ să consume mai putin alcool * băuturile precum coniacul si whisky-ul sunt incă rezervate pentru ocazii speciale, iar băuturile p ...

Legea care pune stop furturilor de bani în imobiliare: Cont separat pentru construcție și CF pe apartament
17/03/2025 20:19

Legea se schimbă radical după scandalul imobiliar NORDIS. Dezvoltatorii imobiliari ar putea avea un cont distinct, care va putea fi folosit doar pentru construcţia in cauză, iar cărţile funciare ar putea ...

Piața monetară s-a adaptat la nivelul scăzut al lichidității
17/03/2025 17:52

BNR continuă să monitorizeze piata valutară si mentine cursul euro sub maximul de 4,9783 lei, atins in mai 2023. Lunea trecută, cursul euro a fost stabilit la 4,9766 lei, insă la inceputul acestei săptăm ...

Piedone vrea ca magazinele să afișeze adaosul comercial aplicat fiecărui produs, raportat la prețul producătorului
17/03/2025 14:40

 Directia Generală Control si Supraveghere Piată din cadrul A.N.P.C., a publicat un proiect de ordin privind informarea consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comerci ...

România, 'îngenuncheată' de împrumuturi: Datoria publică a țării a ajuns la un nivel record
17/03/2025 10:44

Datoria statului a crescut cu 180 de miliarde de lei anul trecut şi a ajuns la final de decembrie 2024 la 964,3 miliarde de lei. Ca pondere in PIB, datoria administraţiei publice se situează la 54,6%. Ritmu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei