Un sfert dintre elevi învață meserii care vor dispărea în următorii 4 ani
Dimensiune font:
* România se confruntă cu o criză profundă a competențelor: 25% dintre elevii de 15 ani sunt orientați spre meserii aflate în declin până în 2029, potrivit raportului OECD * în paralel, forța de muncă este în scădere, iar adulții nu dețin abilitățile cerute de economia digitală * fără o reformă urgentă a educației și formării continue, riscurile sociale și economice cresc accelerat
România este în fața unei provocări urgente: 25% dintre elevii de 15 ani sunt orientați către meserii care vor dispărea sau se vor reduce semnificativ până în 2029, potrivit celui mai recent raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Această realitate evidențiază ruptura gravă dintre sistemul educațional și cerințele actuale ale pieței muncii, într-un context în care forța de muncă a țării scade drastic din cauza emigrației, a îmbătrânirii populației și a inactivității crescute.
Raportul atrage atenția că România nu doar că are mai puțini lucrători activi, ci și că pregătește greșit noile generații, formând competențe pentru domenii în declin și ignorând cerințele reale ale unei economii digitalizate și globalizate. În același timp, tot mai mulți angajatori semnalează nevoia acută de competențe digitale, antreprenoriale și interpersonale – abilități care lipsesc cu desăvârșire din majoritatea programelor actuale.
Educația continuă, singura cale de redresare
OECD recomandă o reformă profundă a sistemului de formare a adulților, care să devină pilon strategic al dezvoltării economice. Programele educaționale trebuie să fie modulare, accesibile și adaptate diferitelor niveluri de experiență și educație, mai ales pentru categoriile vulnerabile.
Este esențial ca ANOFM și alte servicii publice de ocupare să fie modernizate și orientate către consiliere personalizată și intervenții eficiente pentru tineri, persoane de etnie romă, șomeri de lungă durată și adulți slab calificați.
România are nevoie de o strategie digitală reală și de parteneriate funcționale
Într-o economie digitală, lipsa alfabetizării digitale – mai ales în rândul seniorilor – devine un factor de excludere socială. OECD propune o strategie națională pentru competențe digitale la toate vârstele, implementată prin centre comunitare, biblioteci, instituții medicale și platforme online.
În paralel, formarea profesională trebuie sprijinită prin parteneriate între angajatori, autorități, ONG-uri și sindicate, inspirate din modele eficiente precum cel al Poloniei, unde consiliile sectoriale stabilesc priorități clare de formare în funcție de nevoile pieței.
IMM-urile, care susțin economia românească, trebuie încurajate prin mecanisme de cofinanțare și deduceri fiscale progresive, care să le permită să investească în pregătirea angajaților. Sistemul de recunoaștere a competențelor dobândite informal este, de asemenea, crucial pentru a motiva adulții să reintre în educație.
Un moment de răscruce
Raportul OECD analizează întreg ciclul de educație din România, de la învățământul timpuriu până la formarea pe tot parcursul vieții, comparativ cu celelalte state membre ale OCDE și Europa Centrală și de Est. Concluzia este clară: fără acțiuni ferme, România riscă stagnarea economică, adâncirea inegalităților și pierderea capitalului uman tânăr. România trebuie să regândească educația ca instrument de adaptare, nu doar de instruire.
Dan DIMA
Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!
Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.
Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.
► Intră pe canalul nostru oficial:
⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.
Adauga comentariul tau