„Discobolul” din Copou va avea un chip nou

WhatsApp Image 2025-05-13 at 13.17.36

Dimensiune font:

| 13-05-2025 14:19

 

În fața stadionului din Copou, acolo unde amintirile sportului se amestecă printre pașii trecătorilor, o statuie rănită a stat ani la rând în așteptare. „Discobolul”, realizat în 1953 de sculptorul Vladimir Florea, a fost pentru generații întregi mai mult decât un simbol artistic – a fost o prezență familiară, o întruchipare a forței, a echilibrului și a mișcării oprite în timp. Și totuși, această operă nu a cunoscut niciodată, până acum, o restaurare adevărată. Cu mâna ruptă, cu urme de vandalism și graffiti, Discobolul” părea să îndure tăcut o uitare nemeritată, dar lucrurile se vor schimba.

La inițiativa Palatului Culturii din Iași, în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași și Ateneul Național din Iași, statuia va fi în sfârșit refăcută. Costurile restaurării vor fi suportate de Ateneul ieșean, iar intervenția va fi realizată de artistul Vladlen Babcinețchi împreună cu echipa Uniunii Artiștilor Plastici din Iași. Restaurarea nu vizează doar corpul statuii, ci și soclul și întreaga zonă înconjurătoare, cu scopul de a reda comunității un spațiu public curat, artistic și demn de memoria culturală a orașului.

 

Vom reface Discobolul din fața stadionului din Copou, o statuie mult îndrăgită, realizată în 1953 de sculptorul Vladimir Florea. Nu a beneficiat niciodată de intervenții majore, deși a fost vandalizată, una dintre mâini deseori ruptă, graffiti peste tot”, a declarat Andrei Apreotesei, managerul Complexului Muzeal Moldova – Palatul Culturii. „Grație parteneriatului dintre Primăria Municipiului Iași, Ateneul Național și Uniunea Artiștilor Plastici, vom reda această lucrare comunității. Ne dorim să o inaugurăm de Ziua Internațională a Mediului”, a adăugat Apreotesei.

Refacerea statuii vine ca o continuare firească a eforturilor recente de conservare a artei monumentale din spațiul urban. După ce, anul trecut, a fost salvată lucrarea „Gânditoarea de la Ciric”, o altă prezență discretă, dar importantă în peisajul artistic local, restaurarea lucrării din Copou pare să fie începutul unui nou val de grijă față de memoria sculpturală a orașului. Mai mult, se anunță deja o viitoare intervenție: recuperarea unei alte lucrări de patrimoniu uitat – statuia „Femeia Victorioasă”, cândva amplasată în zona Parcului Ciurchi, din care mai există doar câteva rămășițe.

Această serie de gesturi nu este doar o reparație istorică. Este o reconectare profundă cu identitatea culturală a Iașului, o recuperare a frumuseții pierdute printre nepăsări, beton și graffiti. Restaurarea „Discobolului” nu înseamnă doar a lipi o mână ruptă – înseamnă a reda o voce care ne spune, de fiecare dată când trecem prin fața stadionului, că frumusețea merită păstrată, protejată și pusă în lumină.

Maura ANGHEL

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
FOTO -- Jurnale cu aripi
19/06/2025 15:21

La Scoala Primară „Carol I”, in clasa cu nume de poveste — Croitorii de Aripi —, scrisul a devenit mai mult decat o temă: a fost o călătorie in sine. Copiii au fost invitati de Clubu ...

Cel mai ingenios hoț de mașini din Iași, prins de polițiști
19/06/2025 15:18

Un tanăr de 23 de ani a găsit o metodă cel putin inedită de a fura masini. Individul urmărea masinile ce ii păreau a fi părăsite in parcări si, profitand de lacunele legislative, reusea să le ducă pe ...

Ieșeancă înjunghiată de 7 ori de soțul gelos
19/06/2025 15:03

O femeie de 50 de ani din comuna Strunga, intoarsă recent din Italia, a fost injunghiată de 7 ori de sotul ei, de care era despărtită de mai multi ani. Aceasta a mers acasă la bărbat să isi viziteze fiul ...

 Spectacol Multisenzorial în grădina Palas: tribut Coldplay + Imagine Dragons și expoziție cu planete gigantice
19/06/2025 15:03

Spectacol Multisenzorial in grădina Palas: tribut Coldplay + Imagine Dragons si expozitie cu planete gigantice În acest weekend, grădina Palas te asteaptă cu o seară de muzică live, „A Sk ...

Muzeul Olteniei, chemat să lucreze la trenul metropolitan al Iașului!
19/06/2025 14:42

* licitatia a atras o singură ofertă, depusă de compania TPF Inginerie, care a declarat doi subcontractanti: Atelier 3 AU Design, cu experientă in planificare urbană, si Muzeul Olteniei Craiova, o prezent ...

Climatizare modernizată la Palatul Culturii din Iași
19/06/2025 14:39

  Palatul Culturii din Iasi intră intr-o nouă etapă de modernizare a facilitătilor interioare, odată cu inlocuirea completă a ventiloconvectoarelor din holurile de acces pentru public, aflate la ...

Caseta de călătorie a Elenei Cuza, piesă rară de patrimoniu, expusă la Palatul Culturii din Iași
19/06/2025 14:09

O nouă microexpozitie dedicată unei piese de patrimoniu cu incărcătură simbolică si elegantă aparte este vernisată la Palatul Culturii din Iasi, in cadrul programului „Piese de exceptie din colect ...

Primăria Miroslava investește aproape 2 milioane de lei în modernizarea iluminatului public
19/06/2025 13:53

 Primăria comunei Miroslava a făcut un pas important spre modernizarea infrastructurii publice prin lansarea unui proiect de modernizare si extindere a sistemului de iluminat public, sustinut prin fon ...

Marșul Vieții, amânat penntru finalul verii
19/06/2025 13:42

Municipalitatea a luat decizia amanării Marsului Vietii, eveniment dedicat comemorării Pogromului din 1941 (programat pentru perioada 29 iunie – 2 iulie), din cauza escaladării ingrijorătoare a confli ...

Târgul de ceramică tradițională „Cucuteni – 5000” revine în Copou
19/06/2025 13:19

La final de iunie, Parcul Copou din Iasi devine din nou centrul artei traditionale romanesti, odată cu revenirea Targului de ceramică traditională „Cucuteni – 5000”. Ajuns la editia a LV ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei