Sistemul educațional românesc are nevoie de o nouă arhitectură
Dimensiune font:
* învățământul se află într-un impas major, necesitând o reformă profundă pentru a putea face față provocărilor actuale * ministrul Daniel David, atrage atenția asupra deficiențelor grave precum analfabetismul funcțional, evaluările ineficiente și dificultatea de a atrage profesori buni în mediul rural * printre soluțiile propuse se numără restructurarea modului de titularizare, regândirea Evaluării Naționale și implementarea campusurilor educaționale rurale, toate acestea având rolul de a crește calitatea actului educațional
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat recent că este nevoie de o schimbare fundamentală în sistemul educațional, deoarece modelul actual nu mai poate continua.
Ministrul a participat ieri la prezentarea primului Raport Național privind Alfabetizarea Numerică, care a evidențiat că peste o treime dintre elevi suferă de analfabetism numeric, iar 16% dintre aceștia se confruntă cu dificultăți semnificative. „Cea mai mare parte a comentariilor este legată de titularizare. Știu că este o problemă și știu că este un sistem mai atipic, pe care nu-l prea găsești în alte țări. În același timp, este un sistem cu care noi ne-am obișnuit și probabil că va trebui regândit. Cum? Nu știu încă, de aceea vreau să fac o analiză comparativă între diverse țări. Va trebui să venim cu un sistem care să întărească lucrurile bune. Sunt teme mari de abordat - Evaluările Naționale la clasa a VIII-a, titularizarea, trecerea de la clasa a IV-a la a V-a. Sunt multe aspecte pe care trebuie să le problematizăm, dar asta doar după ce realizăm un diagnostic clar. Este evident că sistemul educațional actual nu mai poate continua”, a subliniat ministrul.
Evaluarea Națională, sub semnul întrebării
Daniel David consideră că și Evaluarea Națională trebuie analizată în detaliu. „Eu nu aș avea o problemă cu modelul actual. Nu am reflexul de a veni și schimba lucrurile doar de dragul schimbării. Vreau să salvez ceea ce este valoros. Totuși, când analizez aceste rezultate, este clar că avem nevoie de o altă arhitectură și un alt model”, a declarat acesta. Ministrul a avertizat că analfabetismul funcțional în rândul absolvenților de liceu reprezintă o amenințare reală pentru societate. „Când aproape jumătate dintre absolvenții de liceu se află în zona analfabetismului funcțional, nu mai vorbim de o problemă pe care o putem corecta cândva, ci de o problemă de securitate națională”, a afirmat Daniel David.
Reforma educației în mediul rural
Una dintre principalele schimbări vizate de ministru vizează mediul rural. „Cred că în zona rurală este necesară o schimbare completă. Modelul actual nu mai poate continua. Se propun soluții precum microbuze școlare și modernizarea școlilor, dar din punctul meu de vedere, această abordare este greșită. Populația din mediul rural nu mai este concentrată încăt să justifice clase mari, iar în prezent avem școli cu doar 4-10 elevi și profesori care predau simultan mai multe materii la niveluri diferite, ceea ce nu asigură calitatea educației”, a spus oficialul.
Ministrul a explicat că ministerul sprijină implementarea unor campusuri educaționale în mediul rural, care să reunească elevi din zonele învecinate, oferindu-le acces la profesori bine pregătiți, masă și, dacă este necesar, cazare. „Acest model este mai eficient decât soluția microbuzelor școlare dispersate în toată regiunea, reducând astfel costurile logistice și asigurând un mediu educațional mai performant”, a continuat Daniel David.
Un alt obstacol major identificat de ministru este lipsa resurselor pentru atragerea profesorilor calificați în mediul rural. „Adevărul este că nu avem suficiente resurse pentru a atrage profesori de calitate în zonele rurale. Este evident că nu mai putem funcționa astfel. Trebuie să ne adaptăm la realitățile actuale”, a continuat ministrul.
Declarațiile ministrului Daniel David subliniază necesitatea unei reforme profunde a sistemului educațional românesc. Analiza comparativă cu alte țări, schimbările în evaluările naționale, introducerea campusurilor rurale și găsirea unor soluții pentru atragerea cadrelor didactice bine pregătite sunt doar câteva dintre aspectele care vor modela viitorul educației în România.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau