default

Dimensiune font:

Andrei Bodiu, Oameni obositi

| 29-10-2012 18:28

Andrei Bodiu, Oameni obositi, Editura Paralela 45, Pitesti, 2008, 88 p.

 

Raportat la alti scriitori din generatia intermediara (nici tinere sperante, nici realmente consacrati), Andrei Bodiu e un autor destul de productiv. In cincisprezece ani, cati sunt  de la debutul sau prin Cursa de 24 de ore, a mai publicat trei volume de poezie, incluzand recentul Oameni obositi, un roman, Bulevardul eroilor, un jurnal de calatorie, patru studii critice (pe un arc de cerc intins: Cosbuc si Cartarescu, Sapte teme ale romanului postpasoptist si Directia optzeci in poezia romana) plus o monografie (despre Ion Barbu). La acestea se adauga o antologie generationista si un compendiu de uz didactic, realizate in colaborare, organizarea unui Maraton de Poezie, a unui Colocviu National Universitar de Literatura Romana Contemporana si – nu in ultimul rand – o epuizanta activitate de decan la Facultatea de Litere a Universitatii „Transilvania” din Brasov.

CV-ul editorial si academic apasa asupra poemelor mai noi, marcandu-le in doua moduri. Mai intai, pare clar ca Andrei Bodiu e un profesionist al scrisului, capabil de a se manifesta in mai multe genuri si beneficiar al propriei ritmicitati. Pe de alta parte, la efortul creativ se adauga zadarnicia birocratica. Prins ca intr-o menghina in angrenajul invatamantului superior, in al carui sistem indeplineste o functie de inalta raspundere, confiscat de sedinte, consilii, audiente si expertize, terorizat de deadline-uri, universitarul brasovean evadeaza intr-o poezie „tranzitiva”, aproape descriptiva, in care se plange versificat.

Astfel, al treilea episod din Metroul din Bucuresti ne va spune mai putine despre subteranul metropolitan si mai multe despre starea unui ins tracasat, epuizat, venit in Capitala cu o geanta plina de documente importante. Vazand un tip ultrarelaxat de pe un panou publicitar, omul nostru din provincie se gandeste la un schimb convenabil pentru el de identitati, de vieti: „Te-ai retras din afaceri ai/ Milioane de euro ne privesti/ Din panoul publicitar/ Cu ochii tai albastri relaxat.// Dorin Gherman sa facem un schimb./ Iti las tie cosmelia de la doi care/ Decanat se cheama iti/ Las tie toti colegii si colegele iti/ Las sedintele iti las toate/ Hartiile pe care trebuie sa le/ Dau pana la liniile mortii/ Si dincolo de ele.// Dorin Gherman sa facem un schimb./ Te las sa urci printre grafitti cu geanta mea/ Neagra cu rosu doldora/ De documente sa mergi pe Schitu Magureanu 1/ Sa te intalnesti cu cainele batran al lui/ Aracis Cenefis si Cenecesis.” Poanta finala e ininteligibila pentru cine nu stie ce inseamna „Aracis” ori „Cenecesis”; iar cine nu stie acestea e intr-adevar un om fericit…

Intre autor si protagonistul sau, distanta fictionala este scurtata pana la transpunere si suprapunere. Cel mai obosit dintre „eroii” obositi e subiectul pe deplin constient de statutul si responsabilitatile sale. Andrei Bodiu ar vrea sa ia din aura Poeziei, introducand in text o lume care nu e nici mai buna, nici mai rea decat cea reala si o viata care, inscriindu-se cuminte printre ale altora, se salveaza tocmai printr-o rezerva de poeticitate. Ceea ce este clasat si conventionalizat ca Arta apare sub semnul intrebarii, diminuat, relativizat; iar ceea ce scapa definitiilor constrangatoare, puriste asupra artelor le poate de fapt suplimenta. Jan Fabre la Luvru e un exemplu cvasididactic: „Instalatiile tale vorbesc sacadat despre moarte.// Am vazut o olandeza/ Luandu-si copilul din dreptul/ Exponatelor tale si facandu-l sa priveasca/ La Rembrandt.// Instalatiile tale turuie-ntruna cu kitschul.// Am vazut un bunic american/ Explicandu-le nepotilor/ Ca si in secolul XIX cu Monet/ S-a intamplat ca lumea sa strambe din nas.// Chiar cred ca fotografiai lumea/ Care stramba din nas/ Cu sutele tale de ochi/ Infipti pe picioare.”.

Nu chiar cu sute de ochi, dar, in orice caz, cu cateva perechi infipte pe picioarele personale, contemplatorul lui Jan Fabre isi traverseaza si inregistreaza lumea lui, vazand-o la firul ierbii ori pe linia sparta a trotuarului – nu prin niste metafore obsedante, insolite, dar unificatoare. Meciul vietii nu se mai joaca acum la masa de scris, prin activarea modernista a unor retele semnificante care sa ecraneze realul, luandu-i imaginea. Viata e viata si obliga poezia sa o preia ca atare, cu problemele, presiunile si amaraciunile ei: „Trec prin orasul meu fara/ Sa cobor in gara// Merg spre Sibiu nu cobor/ Pentru Adi si Tudor ma// Gandesc doar la ei poate/ I-as fi putut chema in gara// Adi sa stea langa Tudor cat/ Timp priveste el rapidul motor// Amandoi sa privim cum/ Zice el tare «ta-tai» dupa care/ Ar incepe sa planga mai/ Bine asa trenul pleaca/ Cerul e plumburiu tabela de marcaj de pe Tineretului e oarba/ Steagu joaca cu Gloria Buzau ma indepartez fara sa/ Stiu scorul.// Asta e meciul.” (Brasov Tranzit).

Banalitatea versurilor e deplina; si totusi, in aceasta banalitate se percepe poate mai bine mica drama familiala decat intr-un discurs mai articulat si mai pretentios. Strategia lui Andrei Bodiu este sa-si curete poemele de orice retorism; si, mai mult, de orice aspect vizbil al unei elaboratii literare. Dar exact la sfarsit, ca in poezia lui Sorescu, un stop-cadru arata ca, departe de a fi incontinente si digresive, textele sunt conduse catre finalul inedit: „As fi zis ca nu e nimic/ Mai bun ca vacantele alea la 2 mai sau la/ Vama cu oprea dobrescu matei sau/ secasiu cand alergam toti cam dupa aceleasi fete/ gagici de pe tot cuprinsul tarii.// Acum imi place Craciunul in familie/ Ador sa nu fiu deranjat iar/ Lungile intensele taceri fac atatea parale/ Cat certurile noastre din usa cortului/ Portocaliu parca.” („9 12 2006”); „Mi-am amintit azi de/ rochiile tale de/ mijlocul tau de acum/ zece ani de palma mea lipita/ de pielea ta alba/ foarte alba/ neverosimil de alba// De tine intinsa in pat/ Asteptand sa plecam la mare// De tine intinsa pe plaja/ fierbinte la fel de fierbinte ca/ fruntea baiatului nostru.” („Ada in vara”).

Daca in prima sectiune a volumului, Oameni obositi, dominanta e exasperarea insului prins in malaxorul birocratic, in a doua, „Poezie si bani”, versurile sunt orientate, intr-un regim melancolic, inspre trecutul tineretii libere de orice obligatie. E un retro biografist, dominat de figurile prietenilor apropiati, intinerite prin rememorare si comparate apoi – cu rezultate previzibile – cu ipostazele actuale. Autorului ii iese destul de bine si acest balans intre proiectiile de ieri si reproiectiile de azi. O data intr-un registru soft: „Pe 22 ianuarie de/ Ziua lui Caius am vazut-o pe Luminita/ O bruneta care ne-nflacara imaginatia in/ Adolescenta.// Are acelasi par negru/ Lung dar cam 40/ Ca si noi.” („De ziua lui Caius”). Iar intr-un alt text, cu mai mult angajament afectiv si liric: „Baietii ar fi vrut sa mai povestim in/ Fata noastra radea oricum boala sau moartea/ Sa cautam acele tinuturi inalte unde aerul e tare/ Si se trage dintr-odata in piept.// As fi putut fi cu ei in seara asta.// Ne-am fi tinut unul intr-altul cu credinta/ Patimasa ca totul intotdeauna ramane de povestit.// As fi putut fi cu ei in seara asta.// As fi auzit glasul sonor al lui Sandu suprapus/ pe tonalitatile dure ale/ Lui Oprea peste tonul inalt al lui Caius/ peste glasul molcom al lui Virgil cu/ Contrapuncturile lui Adrian.// Intermitent as fi auzit tonul tau grav calm decis/ Sa faca maxima dezordine in/ Dezordinea noastra.” (2 februarie 2007, poem scris „in amintirea lui Gheorghe Craciun”).

Andrei Bodiu are o presa buna printre cronicarii actualitatii literare. Un critic „rau”, ca Andrei Terian, a intrat chiar intr-un turbion encomiastic, constatand la decanul brasovean „o constiinta aproape flaubertiana a discursului”. Impresia mea este ca poetul post-„optzecist” se lasa ilustrat, dar nu foarte bine servit de formula postmoderna adoptata. Cu potentialul unui poet remarcabil (dintre aceia ce lasa o urma adanca intr-o generatie, daca nu intr-o literatura), el pare ca se retine, pentru a nu pasi cumva alaturi de calea „tranzitiva” a grupului de la Brasov. Poezia nu se face insa in grup, ci numai pe cont propriu. E posibil ca aceste pagini curatele din Oameni obositi, pe care le citim cu placere, dar care nu ne raman in memorie, sa reprezinte o faza tranzitorie in evolutia lui Andrei Bodiu (versificator inteligent si talentat) spre un Andrei Bodiu mai curajos si mai performant.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

 

ULTIMA ORA

 

 

 

 

 

 

ANUNŢ privind organizarea licitaţiei deschise în vederea atribuirii în folosinţă a PARCELELOR disponibile în perimetrul Parcului Industrial Miroslava. În conformitate cu legislaţia în vigoare şi în baza hotărârii Consiliului Local al comunei Miroslava, anexa 1 la HCL nr. 15 din 28.01.2016 privind aprobarea încheierii contractului de administrare al Parcului Industrial Miroslava între Comuna Miroslava şi SC Miroslava Industrial Parc SRL. SC MIROSLAVA INDUSTRIAL PARC SRL (societatea administrator a Parcului Industrial), cu sediul în judeţul Iaşi, comuna Miroslava, str. C. Langa, nr. 93, organizează în data de 01.03.2019, ora 11.00, licitaţie publică deschisă cu strigare în vederea atribuirii în folosinţă a mai multor parcele de teren cu următoarele suprafeţe: 2000mp, 19.331mp, 5051mp, 8537mp, 5000mp, 2000mp, 2700mp. Terenul este localizat în comuna Miroslava, sat Brătuleni, T14, şi face parte din Parcul Industrial Miroslava. Destinaţia parcelelor o reprezintă construcţia de hale/clădiri pentru activităţi de producţie şi/sau servicii. Durata maximă a contractului de folosinţă a parcelelor este de maxim 49 de ani de la data semnării contractului. Redevenţa minimă de pornire este de 0,9 euro/mp/an, preţ cu TVA inclus. Garanţia de participare la licitaţie este de 10.000 lei şi se depune/transferă în contul nr. RO03BRDE240SV10705792400 deschis în lei la BRD G.S.G. S.A. numele SC MIROSLAVA INDUSTRIAL PARC SRL. Documentaţia de licitaţie este disponibilă pe site-ul SC Miroslava Industrial Parc SRL www.miroslavaindustrial.ro sau la sediul SC Miroslava Industrial Parc SRL situat în sat Bratuleni, strada Basarabia nr. 4 Centrul de Afaceri World Vision Center, comuna Miroslava, judeţul Iaşi. Depunerea ofertelor se va face în perioada 18.02-27.02.2019, între orele 10.00-15.00 la punctul de lucru SC Miroslava Industrial Parc SRL situat în sat Bratuleni, strada Basarabia nr. 4 Centrul de Afaceri World Vision Center, comuna Miroslava, judeţul Iaşi. Evaluarea dosarelor şi ofertele publice se vor face în prezenţa ofertanţilor şi a comisiei de evaluare şi selecţie a ofertelor în data de 01.03.2019, ora 11.00, la punctul de lucru SC Miroslava Industrial Parc SRL din sat Bratuleni, strada Basarabia nr. 4 Centrul de Afaceri World Vision Center, comuna Miroslava, judeţul Iaşi. Perioada pentru care ofertanţii rămân angajaţi cu privire la termenii ofertei lor: minim 60 de zile. Relaţii suplimentare şi alte informaţii pot fi obţinute la sediul SC Miroslava Industrial Parc SRL, la numărul de telefon 0748663344 sau la adresa de mail office@miroslavaindustrial.ro
ALFA & OMEGA INSOLV IPURL, lichidator judiciar al debitoarei SC GANESHA DREAM S.R.L. – societate în faliment, dosar nr.4176/99/2017 aflat pe rolul Tribunalului Iaşi–Faliment, în temeiul dispoziţiilor Legii nr.85/2014, vinde prin licitaţie publică competitivă cu strigare următoarele bunuri: 1. Bun imobil – proprietate agroindustrială, (tip "ferma creştere suine") situată în extravilanul Com. Ibăneşti, punctul Condrea, T119, P3068/7; 3068/8, Jud. Vaslui, format din teren extravilan în sup. de 8.432 mp, Construcţia C1 în sup. de 98 mp, Construcţia C2 în sup. de 720 mp şi Construcţia C3 în sup. de 720 mp, dotate cu echipamente interior grajd creştere suine şi panouri fotovoltaice - Preţ de pornire 65% din valoarea de piaţă stabilită prin raportul de evaluare - 246.716 Euro (exclusiv TVA). 2. Bunuri mobile conform Raport de evaluare - Preţ de pornire 65% din valoarea de piaţă stabilită prin raportul de evaluare, astfel: Nr crt - Denumirea bunurilor - Buc - Preţ de pornire Lei – fără TVA 1 - Tractor DEUTZ-FAHR model AGROTON L720 DCR, fabricaţie 2012, nr. de identificare ZKDJ5904W0LD10250, serie motor 10999830 - 1 - 199.000 2 - Vidanja TESTORE model C160, fabricaţie 2015 - 1 - 50.895 3 - Semănătoare de plante praşitoare MA/AG PRECISA REALE D 6R, fabricaţie 2014, nr. de identificare 2141001 - 1 - 35.443 Licitaţiiile vor avea loc în zilele de 01,08,15 şi 22.03.2019 ora 12.00, la biroul lichidatorului judiciar din Mun. Iaşi, str. Sf.Lazăr, nr.4, bl.Peneş Curcanu, TR. 5, Etaj 1, Cabinet nr.13, Jud.Iaşi, Complex de Birouri "NH BUSINESS", putând participa orice persoană fizică sau juridică care va depune o ofertă care va conţine: - cerere de participare la licitaţie; - dovada achitării taxei de participare de 2.000 lei; - dovada achitării caietului de sarcini de 1.000 lei fără TVA–pentru bunul imobil; - dovada achitării cauţiunii de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, sumă care se va achita în contul colector deschis pe numele debitoarei la First Bank; - actele de identificare a persoanei juridice/fizice, împuternicire pentru persoana care reprezintă societatea cu menţiunea că are mandat de a licita indiferent de sumă, ştampila. Taxa de participare şi contravaloarea caietului de sarcini se vor achita în contul lichidatorului judiciar deschis la First Bank. În cazul în care creditorul garantat First Bank S.A. îşi exprimă intenţia de a adjudeca în contul creanţei bunul imobil, acesta va putea participa la licitaţiile organizate fără alte cheltuieli (taxă de participare la licitaţie, caiet de sarcini, cauţiunea de 10% etc.) şi fără a fi necesar a prezenta documentele de participare. Creditorul garantat poate adjudeca în contul creanţei bunul asupra căruia poartă garanţia sa la un preţ care se încadrează în strategia de valorificare aprobată de către creditori. Ofertele se vor depune la biroul lichidatorului judiciar din Mun. Iaşi, str. Sf.Lazăr, nr.4, bl. Peneş Curcanul, TR. 5, Etaj 1, Cabinet nr.13, Jud. Iaşi, cel târziu cu 1 zi lucrătoare înainte de ziua licitaţiei, până la ora 16.00. Ofertanţii care se înscriu la licitaţie, dar nu participă, pierd toate sumele avansate în vederea participării la licitaţie. Neplata preţului în termenul stabilit de 30 zile calendaristice de la data licitaţiei, duce la pierderea sumelor avansate pentru achiziţionarea bunurilor, care vor fi scoase din nou la vânzare în sarcina cumpărătorului. Oricine pretinde vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, sub sancţiunea decăderii, se va adresa lichidatorului judiciar şi va face dovada până în ziua licitaţei. Informaţii suplimentare la biroul lichidatorului judiciar sau tel: 0744520508, 0744994490; fax: 0332/814773, e-mail: alfa.omega.insolv@gmail.com
„Publicul ieşean este foarte cald, îl vezi că trăieşte, se bucură altfel de actul artistic”
16/02/2019 06:25

      - De cat timp cantaţi, domnule Andrei Fermeşanu ? - De mic, de foarte mic... Eu provin dintr-o familie religioasă şi mama ne-a indrumat către o cale a bisericii, unde am inceput s ...

În România nu se poate trăi din scris, ci doar supravieţui
05/02/2019 12:03

  Forumul Economic Mondial a publicat, anul trecut, rezultatele unor cercetări care s-au desfăşurat in 15 ţări din Uniunea Europeană in perioada 2008-2015, in randul persoanelor cu varsta cuprinsă ...

Decernarea celui mai râvnit premiu de poezie din România stârneşte controverse
22/01/2019 02:00

* senatorul ieşean Dan Lungu (USR) a trimis o scrisoare deschisă Consiliului Local Botoşani, solicitand transparenţă şi clarificări pentru acordarea Premiul Mihai Eminescu * parlamentarul ieşean vrea s ...

  Ludoteca, instrument de transmitere a culturii -  Ieşenii, tot mai interesaţi de „bibliotecile” de jocuri
18/01/2019 00:00

Dorinţa multor părinţi ieşeni este de a-şi petrece cat mai mult timp cu copiii lor, dar intr-un mod cat mai distractiv şi educativ totodată, pentru a oferi acestora o alternativă la televizor şi calcul ...

  2018, un an excelent pentru Teatrul „Luceafărul”
14/01/2019 07:09

  Peste 75 000 de spectatori la sediu, in deplasare şi in festivaluri naţionale şi internaţionale din Romania şi din străinătate este o cifră care clasează Teatrul „Luceafărul” din I ...

  Evenimente dedicate Zilei Culturii Naţionale
14/01/2019 06:08

  În 2010, Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege, prin care ziua de naştere a lui Mihai Eminescu a devenit Zi a Culturii Naţionale. Ziua reprezintă data naşterii poetului naţional al ...

„Marjorie Prime”, un spectacol-viaţă
11/01/2019 06:51

      Actorii Mihaela Arsenescu Werner, Doru Aftanasiu, Livia Iorga şi Dumitru Georgescu vor fi protagoniştii unei noi producţii a Naţionalului ieşean. Este vorba despre „Marjorie P ...

Ce român este între artiştii ale căror lucrări s-au vândut cel mai bine în licitaţii în 2018
31/12/2018 17:58

 Cu punctul maxim atins după o vanzare in valoare de 110,5 milioane de dolari, in luna mai a anului 2017, piaţa de artă a inregistrat un al treilea semestru consecutiv de creştere. Astfel, cifra de afa ...